|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte min 540ia-93 för en dryg månad sen från göteborg och körde upp den till min bostad här i piteå. Under den resan hade jag inga som helst beskymmer och den gick som ett skott. Men ca en vecka efter hemkomst kom problemen. När jag startar bilen så går den ojämnt ibland mindre ojämnt och ibland så ojämnt så att man sitter och hoppar av vibrationer från motorn. Sedan när man kör iväg så märker man inte moterns ojämna gång lika mycket. Sen händer det ibland när man stannar vid ett rödljus att dom där riktigt brutala vibrationerna uppkommer. När man kör iväg då är bilen helt orkeslös och går ojämnt och ibland tjuter det från motorrummet. Det skumma är att stannar jag bilen då och startar igen så försvinner vibrationerna. Jag va in med bilen på en verkstad och kopplade upp bilen på en sån där felkodsavlösare. När den gick som vanligt kommer inga felkoder upp men efter några start och stopp fick jag den att gå ojämnt. Då kom det upp felkod på båda lambdasonderna. jag fick då förslaget att koppla bort kontakterna till lambdasonderna och pröva utan. När jag gjorde det gick den precis likadant. Jag har bytt alla tändstifft, funderar på att byta lambdasonder och byta insugsmembran, men jag vet inte riktigt vad det kan vara för fel, en man måste börja nånstans. Är det någon som har varit med om detta? | |
Ulke |
Hej! Japp, min började igår att rycka kraftigt på tomgång och vid vissa hastigheter, samt ett vinande/tjutande ljud från motorrummet som försvinner då man gasar tillden, men återkommer snart igen...... Funderar på det där insugsmembranet, men kan det framkalla detta tjutande ljud? //Ulke |
|
Min va oxå sådär hoppig o studsig... Mkt olika från dag till dag.. Bytte insugsmembran o torkade rent insuget på olja.. Som ny sen dess.. Pierre |
|
Ulke |
Jag tippar med på att mitt membran har gett sig, men kan det uppstå ett sådant tjutande ljud då? kanske är möjligt.....skall kolla upp det, men det var väl rätt bökigt att komma åt? Ajja huvudsaken att det löser sig.... Tack för svar Pierre, fler är välkomna att skriva om de tror att de vet vad som är galet.... mvh Ulke |
| Kolla motorfästena också | |
Ulke |
Demonterade membranet idag, 3cm lång reva i utkanten och en massa olja i bakre delen av insugskammaren samt inne i membranhuset.....hämtar o monterar nya imorgon och återkommer då med upplysningar.. monterade ner hela insuget för att samtidigt rengöra detsamma från olja samt att byta några o-ringar på rören under insuget......helt klart inget man monterar av i onödan kan sägas, utan kolla noga på de beskrivningar som finns för byte av membran, då en som är mindre skickad på att "skruva" säkert skulle haft ett rent h-vete med alla kopplingar och slangar..... mvh Ulke |
|
Fick tillbaks min bil från service idag.. Bad dom kontrollera oljepumpsbultarna... Det låg en bult och simmade i tråget.. Tips är att kolla oljepumpsbultarna om du nyligen köpt en 540.. Mvh Pierre 540iA -93 Fd. Evo ägare |
|
Ulke |
Min bil går nästan kanon nu, det enda som retar mi ör att vid gaspådrag från 600 varv upp till cirka 2500 så slamrar det lite från något när man lyssnar ute, kan det möjligen vara att avgassystemet går emot? händer mest på kall bil.... Måste kolla oljepumpsbultarna, vilka symptom kan man se där? några ljud eller så? eller bara en röd oljelampa och sedan ett haveri??? Tack Ulke |
|
byt membranet! på min förra 530 så gick den ojämnt vid tomgång och en gång dog den. Blev bra efter membran byte. Kolla även ventilkåps packningarna så ingen läcker och läckt ner olja till t-stiften men de hade du bytat så då hade du nog märkt det :). rengör tomgångsmotorn. sitter med slanganslutningar före och efter gasspjället. då jag tog av min vid 14-15k mil så spjället i motorn fick jag förflytta med en skruvmejsel. Gick trögt. Tog elrengöring sprayade in och rörde spjället och höll på så. Sen rörde sig spjället skitlätt bara jag nätt skakade motorn med handen. Det förbättrade tomgången avsevärt som innan var lite ojämn i regelringen. |
|
|
Jag har nu fått lite bättre gång på min bil men den är inte 100. Jag har bytt en tändspole, insugsmembran, tändstift, olja, mm. Vibrationerna har minskat men finns fortfarnde där mellan 1500 och 2500 varv. På bmw verkstaden i skelfteå (som för övrigt har kopplat in den på datorn och bytt alla grejer) säger dom att det enda som jag kan prova byta nu är insugspackning. Men det är ju bara en gissning. |
|
|
En störande sak som jag kom när jag läste om bytet av membranet. Var att alla säger att man ska torka ur vevhusventilationen om det ligger olja där, men när mekanikern på bmw bytte membranet på min bil så varken torkade eller rengjorde någonting utan bara smällde dit det nya. Eftersom mina vibrationer har kommit tillbaka så undrar jag om det kan ha gott sönder igen?????????? Vad ska jag göra? |
|
| Jag tror du har fukt el olja runt tändstiften,jag hade liknade problem jag fick byta ventilkåpspackningarna. | |
|
Jag har kollat stiften så det är det inte. |
|
|
ingen som har något annat förslag? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.