AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.762

Silvriga spjäll på grillen 540 -03

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Varje Bmw med större motor av de senare modellerna har silverriga spjäll på grillen. (På kanten längst fram efter egna observationer). Är ute och tittar på en 540iAT -03 import. Denna har dock inte silvriga spjäll. Därför misstänker jag att den varit krockad och att de inte vetet/haft hemma silvriga spjäll till grillen.
Någon som vet om alla 540 -03 har silvriga spjäll i grillen från fabrik?? Någon som vet något annat om detta??

Länk: Länk
3 serien har det som standard med m-pkt i allafall. 5-serien har det inte tror dom kostar 600:- att köpa skulle göra det till min 530 men hant byta bil.

mh
V8 Bestyckade E39or har blanka krompinnar som orginal MEN dom utan monterar det gärna ( som jag..) medan en del vill "köra en Wallenberg" ("att verka utan att synas") dvs monterar standard på sin V8 bil...
Men visst detaljen är ju en liten detalj som visar att man skall kolla lite mera noga, det behöver ju inte var nån mega smäll utan en liten hare i 110 räcker ju för att behöva fixa/byta huven och grillen

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Sorry visste inte att 540 var utrustad med detta. Det är betydligt snyggare i allafall.

mh
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tackar för svaren. Någon annan som vet något mer?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det som G-M skriver stämmer.

Har också sett 540 utan dessa krompinnar precis som det finns ett antal svagare modeller som fått dessa monterade i efterhand. Ger enligt min mening ett klart lyft...

___
//Ulf
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Om det är dessa Länk du menar, så kom dom på M5 e39, och det är möjligt att även andra modeller fick det senare. Jag vet att den kraftigare grillkanten kom på senare modeller, från 01 tror jag, men alla har inte kromade ribbor.

BMW CS #5206
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Kraftikare grillkanter har denna jag tittat på och det kom när faceliften kom -01. Men krompinnarna är fortfarande ett frågetecken för mig. Ska undersöka nästa gång jag tittar på den om den är krockad även om detta kan vara svårt att se. Jag vet att man bör kolla på passformen på kanterna av motorhuven. Finns det något mer bra sätt att kolla om den är krockad?
En magnet då märker du om den är spacklad.

mh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Samtliga 540 från 96 har kromade ribbor i njurarna som standard.
Det kan ju vara en smaksak om man vill ha svart eller krom om man bytt , sedan kan tex huven vara omlackade och även bytt njurar och beställt /fått fel som exempel.
Snygg bil !! föressten, det kan vara så att tidigare ägare kan ha velat harmonera shadowline även med svart grill inte helt omöjligt på en svart bil.
Noterar även originalmonterade instrumentringar.

///MVH Hasso
Länk
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Har precis köpt njurar med kromade ribbor till min 525 -01. Kostar 801 kr på BMW (med CS rabatt). Blev ett klart lyft.

/Rickard
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Magnet var inget dumt tips. Tackar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jisses har dom höjt priset pröjsade 580 med CS rabatt paret till min 528 för M5 njurar som är samma reserdeslnummer.

///MVH Hasso
Länk
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Pratade med säljaren idag. Jag frågade rakt ut om den verkligen inte var krockad och då svarade han att något litet nog hade hänt för huven var visst omlackad! Men imorgon ska jag ändå låna hem den för att ta en liten längre tur.
En nypa misstänksamhet är aldrig fel som du märker...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har naturligtvis blivit mer misstänksam till bilen efter detta. Om jag kollar chassinummret hur kan jag då lättast ta reda på om miltalen stämmer?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Din närmsta BMW-handlare kan med chassinr kontrollera alla garantiåtaganden som är gjort på bilen. Om har tur så har bilen varit inne några gånger och med hjälp av dessa datum och miltal så är det bara att verifiera att servicebokens datum och miltal verkar relevanta. Denna kontroll är ju inte heltäckande då den förutsätter att bilen har varit inne på garantireperationer samt att på en äldre bil så är det ju i regel några år sedan och mycket kan ha hänt.

Men om ovan stämmer och du sedan kompletterar med att ringa de verkstäder som har servat bilen och fråga om datum och miltal så är du på god väg mot en ärlig bil. Nästa steg kan ju vara att försöka kontakta någon tidigare ägare, dels för att verifiera milen men också få annan info om skador, problem, mm.

___
//Ulf
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har nu varit och provkört. Vilken bil!! Gick som ett spjut! Tyvärr hittade jag runt ena lyset, något som såg ut som gummimassa. Sedan kollade jag lite på hela fronten och insåg att det inte fanns ett enda stenskott på en bil med 7500 mil. Konstigt. Så tyvärr blir det nog ingen affär. Letar nog vidare efter en svensksåld där jag lättare kan kolla upp fakta med tidigare ägare osv. Tyvärr är det mycket svårt att hitta 540iAT 03 eller 04. Har hittat en på de månader jag hållit ögonen öppna och då blev tyvärr den såld innan jag kom dit. Ingen som vet någon bil som uppfyller mina kriterier?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Goldcom: Ett alternativ är ju att titta på en 02:a t ex denna Länk Den har stått där ett bra tag så priset går säkert att diskutera.

Annars är det Tyskland som gäller. Finns massor av trevliga nyare 540iAT kring 30.000 €

___
//Ulf
cane
För ordningens skull kan jag tillägga att det inte är så ovanligt att tyska handlare låter lacka om tex en huv om det finns stenskott på en nyare bil som ska stå i hallen. Men de byter nog inte njurar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.