AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
917

Hur luftar man när systemet har kraftigt tryck och kanske kokar? bmw e39

An
38
Ante.T
BMW 328IT-97
systemet får ett jevla tryck och kokar när man öppnar korken till exspansions kärlet så kommer vattnet ut, ska man köra motorn och hålla på att öppna och stänga luftningsskruven med stängd kork?

om man öppnar luftningsskruven och det ångar för fullt är det normalt? ska man då bara hålla den öppen tills det slutar eller hur ska man göra???
An
38
Ante.T
BMW 328IT-97
Alltså på en 540 E39
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Det ska vara tryck i kylsystemet på dessa bilar. Om du öppnar expasionskärlet när systemet är varmt så kommer det att rinna ut för mycket vatten.

Vad är det du har bytt som gör att du behöver lufta systemet?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
An
38
Ante.T
BMW 328IT-97
Jag har bytt slangen som går från övre delen på motorn till klimator pumpen som sitter under magnet ventilen och tog även bort en slang som går från mitten av motorn till torpedväggen/värmepaketet, nu har jag problem att få den luftad den kan funka vanligt ca: 15-20min sen börjar det bli tryck och termostaten släpper inte och då går de inte att lufta den utan allt vatten trycks ut!

väldigt tacksam för ett bra och utförligt svar

mvh/ante
An
38
Ante.T
BMW 328IT-97
Nu har jag även bytt Termostaten men det blir ett hemskt tryck i kylaren efter att den stått på tomgång i ca 20 min...Då börjar den sen trycka upp allt vatten....Vattenpumpen?
även om det är en ny termostat så kan den vara paj
var med om det själv som bmw godkände att jag fick byta ut den mot en annan
testa att koka termostaten för att se om den öppnar nått överhuvudtaget, det gjorde inte min så slangen paja
Alla moderna bilar har ett övertryck runt 1,5 bar vid driftstemperatur för att vätskan skall kunna hålla 105-110° inne i blocket utan att koka. Trycket beror knappast på termostaten, den öppnar och stänger bara för flödet (cirkulationen). Hela systemet är öppet i alla lägen, underdelen på kylaren går t.ex direkt in på motorblocket osv, liksom ena anslutningen på värmeelementet. I termostaten finns även ett litet pilothål för att lite kylvätska skall sippra förbi även med stängd termostat.
Trycket byggs upp pga att vattnet expanderar av värmen, helt normalt. Om det blir för högt (för varmt) så har inte termostaten öppnat för cirkulationen, t.ex pga luftficka i termostathuset.
Enklast luftar man innan motorn fått full temperatur, då kan man öppna locket och fylla samtidigt som luftskruvar osv öppnas och vätska får sippra ut tills bubblorna försvinner.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.