|
|
|
|---|---|
|
Dagen börjar med att centrallåset inte fungerar när jag ska öppna bilen. Larmdosan strular rätt mycket så jag brukar öppna med nyckeln. När jag öppnade med nyckeln så hände inget med de andra dörrarna och det lät heller ingenting (centrallåset brukar klicka till lite när det låses upp). Jag åkte iväg för att tanka bilen då mätaren hade börjat lysa. Gick ur bilen vid macken och försöker öppna tanklocket, men icke! Den är låst (eftersom den styrs av centrallåset). Skitsamma, det är ju bara att låsa upp tanklocket inifrån bakluckan så är den saken biff. S å enkelt var det dock inte, bakluckan var nämligen låst och jag försökte öppna den med nyckeln, det fungerade icke! Det gick inte att vrida om nyckeln överhuvudtaget, det hände nada! Nu blev jag irriterad så inåt helvete, jag hade tider att passa och jag kom ingen vart utan soppa i tanken. Hela dagen förstörd. Jag har kollat säkringen under huven. Jag har lirkat med låset till bakluckan, men den går inte att öppna. Vad kan vara felet med centrallåset, och vad ska jag göra med bakluckan? | |
| Det borde vara "huvudnyckeln" som jag använder eftersom den går att öppna handsfacket med. | |
| Har försökt hitta styrenheten till centrallåset som skall sitta bakom högtalaren på passagerarsidan, hur högt upp sitter den? | |
|
den sitter en bit upp.... om du viker undan mattan runt högtalaren på höger sida så bör man se två skruvskallar dessa håller i modulen till C-låset. jag tror att jag lossade på stroppanrna som håller i luckan till handskfacket... för att komma åt skruvarna. |
|
Paap Reeder |
Chrillos! ... mina erfarenheter av e28áns C-lås är att det är "microswitch.kitet" i förardörren som strular p g a fukt och annat elände. Jag skulle i a f inte i första hand gå på c-låsenheten. Din nyckel till förardörren "impulserar" inte c-låsenheten ... TROR jag. MVH /// Paap R |
|
nope det skulle inte jag heller göra... skulle felsöka först.. :O) svarade bara på vart "lådan" sitter men oftast så är fukt den stora boven i det hela. |
|
|
Jag har plockat fram centrallåsenheten ur högtalaren. Jag har även rivit ner insidan av förardörren för att komma åt "microswitch-kitet". Jag har mätt hit och dit med multimeter och allt verkar vara som det ska. Jag har lossat centrallåsenheten och fulkopplat så att det i teorin skulle öppnas bla tanklock, baklucka osv. Men det har inte hänt något när jag kopplat på detta viset... det borde tyda på att centrallåsenheten kanske funkar. Min slutledning är att det är ett jordfel, det är det enda det kan vara då jag inte kan se nåt annat fel när jag kollar på kopplingsschemat. Jag har även kopplat loss de tre sladdarna som går till microswitchen i förardörren... detta för att kunna "jorda manuellt" och på så vis agera precis som en korrekt fungerande microswitch skulle gjort. Allt detta utan resultat. Jag har inte fått en tillstymmelse till liv i centrallåssystemet, allt är dött. Kan det, trots mina tester, vara så att det är fel på centrallåsenheten? Var kan felet annars vara om microswitchen fungerar? Har ni möjligtvis fler tips på hur jag skall gå tillväga i min felsökning? |
|
Paap Reeder |
Chrillos! Litet "gamla minnen" men ... i förardörren.. längst ned på mitten sitter en del kontakter som går att dra isär. Den kontakten som går till förardörrens centrallåsmotor kan man växelvis mata med +/- så skall motorn poppa upp och ner på förardörren i a f. Undras om passdörrens centrallåsmotor lagt av ... om systemet då fungerar. Minns inte riktigt men framdörrarnas motorer "lirar ihop" på nått vis. ..... vet Du! om du lossar krocksensorn och skakar på den så skall dörrarna låsas upp.... med nyckeln i läge II ... eller ev med motorn igång. Sitter i hö A-stolpe bakom högtalaren. Åkalla högre makter och prova och ruska på sensorn. MVH /// Paap R |
| Jag kan lägga till att det skall sitta en smältsäkring i styrenheten enligt vad jag fått reda på. Har samma fel på min 520 men jag kan använda nycklen överallt. Har inte skruvat med det själv ännu. | |
|
Hej! Jag har för mej att om låskolven till bakluckan inte är helt ute så går det inte att vrida om nyckeln och den brukar lätt börja kärva eller så är jag ute och cyklar och jag orkar inte gå och kolla detta just nu mvh.benny |
|
|
Har råkat ut för att styrenheten varit trasig på 2 av mina E28or.. Du har ingen annan att prova med? mvh Johan. Länk |
|
|
Jag var på skroten å skaffade mig en styrenhet samt en microbrytare till förardörren... provade dem, men det gjorde ingen skillnad... har mätt med multimeter överallt... hittar inget fel nånstans. |
|
Paap Reeder |
.. kan du tvångsköra vf- c-lås-motor? MVH /// Paap R |
|
Det sitter ingen kontakt till centrallåsmotorn i nederkant på förardörren som man kan lossa. till microbrytaren kan man lossa en sådan och till en larmenhet som sitter i förardörren. sladdarna från centrallåsmotorn går direkt igenom kabelhålet vid förardörrens gångjärn och in i "bilen". kan alltså inte lossa nånstans för att mata på spänning. har provat tvångsköra via centrallåsenheten m.h.a att kolla på kopplingsschema men detta har inte gett resultat... dvs inget händer. |
|
Paap Reeder |
... jag kan ju minnas fel men i "botten" på c-låsmotorn finns ju en kontakt i a f som du skulle kunna tvångsmata motorn från. Jag inbillar mig nämligen att om inte förardörrens c-låsmotor fungerar så går ej heller de övriga motorerna. MVH /// Paap R |
|
Jag har nu monterat loss förardörrens centrallåsmotor. Provade att lägga på spänning direkt in i motorn men ingenting hände... Slutsats: centrallåsmotorn är död och därför fungerar inte något i centallåssystemet... (om det Paap Reeder sade stämmer). jag ska leta efter en ny motor till förardörren på skroten. Rimligtsvis så borde allt fungera som vanligt om jag hittar en fungerande motor. |
|
Paap Reeder |
... man kan sprätta isär den motorn och fixa till oxideringarna som jag tror du har..... men det är klart att en beg är smidigast. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.