|
|
|
|---|---|
|
Plötsligt har de displayerna som visar växelläge och körda mil slutat fungera på mitt instrument. Allt annat i instrumentet fungera, inklusive "servicestapeln". Jag har kollat så att alla sladdar sitter i ordentligt och gjort en översiktlig kontroll av lödningar etc. på krestkortet och allting ser bra ut, men ändå fungerar inte de två displayerna. När jag kör en "instrumentkontroll" eller vad det nu heter, när man trycker in högra "trycknappen" då man slår på tändningen så tänds mycket riktigt ingen av dessa heller, medan allt annat är ok. Både de displayerna består väl av pixlar i motsats till texten på servicestapeln, så det borde ju vara något gemensamt som driver detta som inte fungerar. Är de någon som varit med om något liknande? finns det någon liten säkring för dessa displayer någonstans? | |
|
Kan det inte vara så enkelt som bakgrundsbelysningen till LCD:n? Tror det är sån display, fast det ser ut som en plasmadisplay. Du ser det om du lyser med en liten ficklampa på siffrorna, de finns där när du vrider på tändningen men syns bara svagt. På min E39 är växellägena av typ "fusk", dvs pixlarna är små hål som belyses bakifrån med orange lysdiod (möjligen färgad glödis vilket jag inte hoppas). Man ser skillnad på denna och vägmätarna när man tittar lite noga. Verkar som man inte hade bestämt sig riktigt för lysdioder på min -00, i MID-panelen sitter små glödlampor som bakgrundsbelysning, vilket det enligt uppgift inte gör i de stora instrumenten. Nattbelysningen i taket är dock lysdioder. Nån som vet hur det är i alla knappar och reglage? FP |
|
|
folke -- Alldeles riktigt, jag tittade efter lite noggrannare hur displayen var uppbyggd och den för växlarna är mycket riktigt en "fuskdisplay". Displayen för växelläge fungerar nu igen, den kom så att säga av sig själv... när jag körde med bilen så hörde jag ett litet knäpp som lät som om det kom nerifrån växelväljaren och när jag tittade till på displayen så funkade den. Jag har dock lite svårt för att tro på något samband mellen detta, det var nog bara en slump att knäppet fick mig att titta till på displayen. Däremot funkar fortfarande inte vägmätaren, men att växelindikatorn helt plötsligt funkar får mig att misstänka att det kan vara något glapp i instrumentet... På E34 är det iallafall tyvärr små glödlampor i knappar och reglage, jag har bytt ett par stycken. Egentligen kan man ju ersätta dem med lysdioder om man lyckas få plats med ett förkopplingsmotstånd. Inte omöjligt att de gjort så på E39 eftersom det egentligen är rätt enkelt och fördelarna är uppenbara... |
|
|
Hej ! Har haft samma problem som dig med att välelväljaren inte syntes. Jag rotade loss växelspaken och gjorde rent (där var det smutsigt) sen lös alla växellägen fint ;-) Lite mera problem kanske med miltalsmätaren, men det är säkert bara glapp..... Lycka till. Peter. |
|
|
Att växelindikatorn inte lyste och knäppet nere vid spaken kanske hänger ihop på något sätt då... ;-) men nu fungerar den biten iallafall... Det som är konstigt nu är att jag noterade att vägmätaren fungerar faktiskt, men den lyser inte..!! Om jag tittar på den i dagsljus så kan man svagt urskilja siffrorna, men i mörker syns absolut ingenting... mätarställningen som jag kan se i dagsljus stämmer och det syns också när jag nollställer trippmätaren etc... men det lyser ju inte! jag tordde att det var en "riktig" display men jag börjar mer och mer fundera på om det någon konstig variant som ska ha belysning bakifrån... Växelindikatorn var ju någon sådan typ av "fuskdisplay" och det verkar nästan som om vägmätaren också är det... isåfall är det kanske bara en glödlampa eller diod som sitter bakom som har vandrat vidare... |
|
ephmc |
Du har rätt. Det sitter små glödlampor på baksidan av instrumentet. Den nedersta är till serviceindikatorn, den ovanför lyser upp bl a vägmätaren. Patric |
|
hur gjorde man för att göra en inst.kontroll |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.