AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
497

Har den kokat?

Farsan Var ute och åkte med 525 92:a.
Den har klagat på Coolant Level förut bara när man startat, har dock alltid trott att det var givare som strular då den klagar på bromsarna.

Men denna gång kom han åkande sakta i bilkö och gonggongen gick igång igen med samma medelande, då visade mätaren under rött.
Han körde iväg och då gick den ner, och han stannade till och fylde i vatten det gick i 3 liter.
Min fråga är har den kokat? det borde den väl inte ha gjort eftersom den varnar väl innan det är försent, och mätaren visade under rött.

Jag bytte olja häromdan och den var svart dock fin så det var ingen olja i vattnet.

Jag kanske går och oroar mig för ingenting, jag menar mätaren varnar juh för att man skall hinna stanna vad vore annars för mening med den?

/D
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
att den blir varm när du kör i köer och tempen sjunker när du börjar köra igen tyder på att det är fläktkopplingen som har gett upp. Läs mer om detta här: Länk

Kolla så att motorns alla vätskenivåer ligger rätt.

Sedan får man ge en lite varning, bilens kylsystem är trycksatt, när man öppnar kylarlocket medan motorn fortfarande är varm, släpper man ut trycket vilket gör att kylarvätskans kokpunkt sjunker.

__
///M som i Mugge.
Det är inget fel på fläktkopplingen, som jag skrev så gick det i 3 liter vatten 3,5 tom.
Jag hade inte kollat det när jag köpte den.
Jag undrar om den kokat när den gick straxt under rött.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att motorn går varm under en kortare period skadar inte motorn. Är det så att du hade fått men av varmkörningen så hade du märkt av det.

funkar bilen som den ska nu, så är det inget att oroa sig för.

__
///M som i Mugge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.