AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
581

E28 528 kostnad?

Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Tjena!

Jag var totalt insnöad på E30's och funderade på att skaffa en sån eftersom att jag ville ha en liten rapp bil. Men nu på senare tid så har jag fått upp ögonen för 528:orna och är grymt sugen på att skaffa en sån till hösten eftersom att jag vill ha en BMW med rak sexa som man ska kunna sladda på asfalt med! :)

Jag tycker dock att dom ser lite väl tama ut original, så om jag skaffar en så vill jag ha M5 3.8 fälgar, 3" avgassystem samt en rejäl sänkning.

Nu är frågan, hur mkt kommer kalaset gå på? Fälgar, avgassystem samt sänkning får jag väl fixa efter att jag köpt själva bilen.

Alltså, en 528 i bra skick + fälgarna + avgassystemet, ungefär hur mkt bör jag vara beredd på att lägga ut?
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Grattis till ett bra val av vagn :-) En 528 i BRA skick får du räkna med att ge 10-15' för. Sen finns det mer eller mindre risiga för nästan ingenting..

M5 3,8 fälgar är lite vanskligt, ofta består de omgångar som säljs av fram & bakfälgar med olika bredd, vilket är lite synd. Ska du ha de breda på bak får du valsa skärmkanterna rejält, speciellt om bilen är sänkt, lite beroende på år, se Länk

Ränka annars med 5-8' för fälgar & däck beroende på skick.

Ska du ha en schysst väghållningsats som sänker lagom får du börja på ungefär 4' och uppåt beroende på var du lägger ribban. Väghållning kan bli hur dyrt som helst.. Själv kör jag med Jamex fjädrar & Bilstein sprint dämpare på min 528. Ger lagom stuk.

Avgassystem är lite svårt det med. Vill du ha 3" och bygger själv kan du komma billigt undan, annars finns det ibland Simons sportavgassystem att köpa för runt 3". Sedan finns det fina rostfria system exempelvis ferrita och likande, men då blir det dyrt..

Hoppas detta hjälper dig på vägen

mvh Johan.

Länk
Visa användare
77
Untouchable_E
Z4 3.0 (ESS TS2) -03
325d E90 -07
Tack för svaret!

Då kostade alltså bilen ungefär vad jag räknat med att den skulle göra, räknade lite kallt med ca 18k för en i bra skick.

Fast 5-8k för fälgar samt 4k för sänkning blev lite väl dyrt, antar att jag får leta reda på ett par risigare fälgar samt kapa fjädrarna själv.

Vill bara att den ska se lite 'bad' ut ;)

En bekant sålde sin 528:a med grövre avgassystem samt 3.8-fälgarna för 13k, den var riktigt frän!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.