|
|
|
|---|---|
|
Fick tillbaka min bil efter att bakluckan lackats p.g.a. borttagen vinge. Verkar dock som det slarvats med maskeringen. Nere på stötfångaren så ser man att orginallacken är matt av någon anledning. Inte allmänt utan i en del fält med ganska skarpa kanter. Jag vet inte om det är någon "frätande" vätska som gjort denna matthet, eller om det är nån typ av substans som ligger uppe på klarlacken. När man drar med fingret över känner man en tydlig skillnad mellan drabbat och icke drabbat område. Hur som helst så går det långsamt bort vid upprepade behandlingar med polish. Har dock inte fått bort allt än. Mycket arbetskrävande. Är det någon som vet vad detta skulle kunna vara som har hamnat på lacken? Det måste vara en substans eller lösande vätska som ingår i en billackering, för det var inte där innan. Nån som vet?? Då jag även hittat en del på bakskärmen där jag inte vågar gå på med polish skulle jag vilja veta vad detta är så jag kan få bort det enklast möjligt. MVH | |
|
Skulle gissa på att det är klarlack som kommit på lacken, fick likadant på min när den var inne för bättring. Tog först rubbing, sedan polish och sist vax, men är inte riktigt nöjd ändå, kommer nog att åka tillbaka till lackfirman så han får fixa det. Det är ju trots allt han som gjort det. Var lackade du din? BMW CS #5206 |
|
|
Christer: Klarlack verkar ganska troligt, jag var själv inne på det spåret men är inget lackproffs direkt :). Jag vill nämner inte firmans namn än, ska dit på måndag för ett annat lackjobb och passar på att prata med honom om detta då. Jag valde dem för att de utför jobb åt försäkringsbolag och auktoriserade handlare, och jobbet med själva luckan är väldigt bra utfört. Jag kan inte se nyansskillnad och helt rätt dos "apelsinskalseffekt". Bara trist om man skulle behöva lämna in bilen på helrekond bara på grund av detta slarv med maskeringen. |
|
bustorp |
Det är en miss i maskeringen. Färgstoff. Det tar dom säkert bort åt dig. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Det kallas klarlacksdamm, enkelt att fixa, våtslipa lite och polera sedan, tar max 5 min. |
|
|
Som jocke7718 säger så måste du nog våtslipa lite försiktigt med typ 4000 papper så blir det bra. Min M3 Länk |
|
|
Våtslipa??! Gulp,. jag vågar knappt vaxa bilen jag är livrädd för att man ska se polerrosor när den står i solen sen... Finns det något sätt att utföra en sådan slipning med ett bra resultat för hand? Bilen är cosmossvart met. MVH |
|
|
Omöjligt att polera för hand när man våtslipat, ok allt går men du är pensionär när det är klart.... polera med maskin är bäst, men kör inte så hårt då ökar risken för flammigt utseende speciellt när du har en mörk lack. ta hjälp av en rekondkille om inte lackeraren tar på sig att åtgärda felet, vilket jag tycker han bör göra. Hade jag maskerat dåligt o kunden kommer tillbaka o klagar så skulle jag givetvis ställt upp o fixat det. Alla kan göra fel även ett proffs.... Lycka till. //Jocke |
|
|
Om jag uppfattat det hela rätt så pratar vi om en lackerad kofångare av plast som har fått färgpåslag pga. dålig maskering. Att det skulle vara ett 5 minuters jobb tycker jag är lite väl optimistiskt men tiden är inte det värsta bekymret utan det är att polera på en lackerad plastkofångare. Råkar man driva upp lite värme i lacken så släpper den och det är bara att lackera om och det kommer inte att gå på garantin. Att använda lera är ett sätt som jag personligen inte tycker att det fungerar speciellt bra. Polering för hand är också ett säkert sätt att arbeta på när det gäller så här känsliga ytor och när man saknar rutin. Polera bort med maskin är ett annat sätt men det kräver kunskap. Våtslipning och polering är ytterligare ett sätt men det kräver ytterligare kunskaper. Det bästa i det här fallet eftersom kunskapen troligtvis saknas är att gå tillbaka till lackeraren och låta dem lösa problemet det är ju trots allt de som har gjort fel. Tommy |
|
|
lera funkar.. är bra att ta dammstoft med.. men bör lätt poleras efterår, men kräver kunskap det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
| Det absolut enklaste är en trasa lätt fuktad med cellulosaförtunning. Torka lite lätt bara så att du ser att det släpper. Är inte skadligt för lacken om du är försiktig. | |
|
Hur gick det? Fick du lackeraren att fixa lackdammet? //Jocke |
|
|
Japp han löste det. Allt gick bort, man ser dock att det är polerat på området när bilen står i solen. Men det går nog bort när jag kör helrekond till nästa vår. Den nya lacken blev riktigt bra. Själv kan jag inte skilja den från resten av bilen i någon vinkel eller i något ljus. Antar dock att cosmossvart är en förhållandevis lätt lack att lägga. MVH |
|
bustorp |
Huvudsaken är att du blir nöjd själv.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| förmodligen har har använt sig av tekniken meryta, därför ser du ingen nyansskillnad.... | |
| Meryta? | |
|
Man lägger färg endast där skadan är och lägger klarlack hela ytan, därav oförändrad nyans mot kanter. Enkelt förklarat.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.