AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
533

För låg temperatur i kylsystemet i 525i-89

Detta är bakgrunden som är lång men måste läsas!!!

Jag gjorde en inspection 2 i november-01 vid 20.200 mil med kamremsbyte på auktoriserad BMW-verkstad i vanlig ordning. (Bilen är svensksåld och fullservad med all dokumentation och jag är bilens 2:a ägare). 2 dagar och ca 10 mils körning senare fick jag varning på checkkontrollen att kylvattennivån var låg. Kollade och upptäckte att expansionskärlet var helt tomt. Letade synliga läckor men såg inte en droppe. Fyllde givetvis på till normalmarkeringen och körde vidare hem (2 mil). Morgonen därpå när jag slog på tändningen kom varning om låg kylvattennivå upp igen. Kollade återigen expansionskärlet som visade sig vara nästan tomt. Fortfarande inga synliga läckor. Fyllde på en skvätt och åkte raka vägen till BMW-verkstaden (3 km) och beskrev problemet och bad dem kolla. De behöll bilen hela dagen och kollade igenom ALLT. Kylsystemet visade sig vara absolut tätt (de trycksatte och mätte med manometer över lång tid). Den enda förklaringen de kom med var att de måste ha missat väldigt grovt med avluftningen (tydligen 11 punkter i arbetsinstruktionen). Jag skall tillägga att verkstaden inte tog ett öre betalt för denna kontroll och jag fick gratis lånebil över dagen. Nu till PROBLEMET:
I samband med denna kontroll bytte verkstaden locket på expansionskärlet till det nya som BMW i utskick till alla ägare rekommendarede att byta för ca 2 år sedan (jag bytte inte då). Sedan dess går inte kylvattentempen upp till sitt normala läge (80 C eller kl 12 på mätaren) utan stannar kl 11 eller 2-3 mm före normalstrecket.
Viskokopplingen funkar och termostaten är ok. Vad är det för problem? Är det fler som drabbats av detta när det nya locket på expansionskärlet används. Har tyvärr inte kvar det gamla locket för en jämförelse. Men jag misstänker ett samband!!

Nu hoppas jag på en störtflod av Era kommentarer!
Tack på förhand!

Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En eventuell tryckskillnad i systemet pga lockbyte
kan ju vara orsaken, nån skillnad måste locket väl göra om det var en åtgärd som BMW tyckte var nödvändig.
Den Bmw.verkstaden mekar står väl inte så högt i kunskapsnivå när det är ett välkänt "problem" att få ur luften på BMW.Dåligt tycker jag,men självklart att de skulle rätta till misstaget. Men undrar om dom hade varit lika generösa om du kommit in med en krokigt topplock efter en varmgång pga slarv.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.