|
|
|
|---|---|
|
Jag har lite problem med min handbroms på 525an. Det yttrade sig i att bromsverkan var bra på höger sida och dålig på vänster. Inget konstigt med det. Bytte båda bromsbackarna rengjorde allt. Sandpapprade bromsbanan i skivan ordentligt samt bytte sida på skivorna. Testade även att vajern spänner genom att dra i nippeln med en svetsklämma och att medhjälpare rycker i kryckan. Allt funkade fint. Ställde givetvis ute vid skivan först och eferspände lite inne i bilen. MEN efter allt detta tar den trots allt bara riktigt bra på höger sida. Den enda saken jag lagt märke till som inte riktigt är bra är att handbromsspaken vill hoppa upp 1 cm av sig självt. Dvs den vill inte riktigt ligga stumt längst ner. Inget stort motstånd alltså. Vad kan detta bero på, finns det ngt vanligt fel ? Känns som att jag inte kan göra mykcet mer utom att fråga. Börjar bli lite brådis då jag ska in på ombes i veckan. | |
| Förmodligen har wiren hoppat ur sitt läge den ska gå i uppe vid spaken, jag hade precis samma fel förra veckan. titta på andra wiren så ser du hur den skall gå. Lycka till! / Peps | |
|
Vajern till vänsterbromsen kanske är slut? Fick byta vajer på min Golf. Vajern är belagd med plast och när den lossnar kärvar allt. Be någon dra i handbromsen och granska funktionen bak i bromsen. |
|
|
Skall ta och titta uppe vid spaken vad det kan vara. Har testat att torrköra utan skivan på. Det rörde sig fint. Kanske är vajern som kan vara sliten trots allt... Är den jobbig att byta? Har aldrig bytt på någon av mina BMW. |
|
| Om jag förstår dig rätt så lyfts spaken upp ett hack så rent av handbromslampan tänds? Det är nästan garanterat att vajern har hoppat ur sitt läge innan justerskruven vid spaken. Det känns då som om innerviren är för lång, stämmer det? Peta in den på rätt ställe och du ska se att den funkar som den skall. / Peps | |
|
Ok Peps ska testa och kolla det. Såg inget när jag spände där inne får väl riva bort mittkonsollen eller ngt då. |
|
|
Kolla även så att inte wirehöljet är rostskadat, så att det fjädrar tillbaka. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok tänkte inte på det sist jag var under faktiskt. Bilen ser stort sett rostfi ut under. Får väl följa vajrarna in då. Hade inte en tanke på det eftersom det funkade när vi drog och testade. Är det jobbigt att byta vajern då? Sitter den trixigt till som på vissa andra bilar? -Phil |
|
|
Peps såg du att den hoppat ur utan att ta bort mer än damasken? Tänkte ta en titt på det idag. -Phil |
|
|
Lossa gummidamasken i framkant under skinnpåsen så ser du. Skinnpåsen tar du bort genom att dra ut den först i bakkanten. Gummidamasken kränger du upp över spännskruvarna i framkant, då lär du se allt. / Peps |
|
|
Ok ska ta och titta. Ska passa på att byta skinndamasken också, har införskaffat en bättre beg. Sitter på jobbet nu. Funderar på att titta på lunchen. Vill ju få ordning på den. Hoppas hoppas att det bara är vajern som hoppat ur där. Ska in och lyfta den efter jobbet och göra lite smågrejer. Se om jag kan ta en ombes imorgon om jag har tur. |
|
|
Om du, mot förmodan, behöver byta wiren så är det busenkelt. Lossa wiren vid hjulet och frmme vid spaken och dra ur wiren under bilen. Höljet kan kan sitta lite fastrostad vid stoppen men med lite milt våld så släpper det. Du behöver inte ta ner något extra för att komma åt. Lycka till. /Peps |
|
|
TACK Peps! Var ute nu efter käket och kollade. Fick riva bort konsollen för att se hur jag skulle få bort gummidamasken. Visst var det vajern! Så härligt. Till er som sökt på detta i framtiden. Gummidamasken går inte bara att dra av. På den bakre delen så är det ett plastvred som låser fast damasken. Vredet skall vara i bilens riktining för att den ska släppa. |
|
|
Gôtt mos! Innan du sätter tillbaka alla skydd, kolla så att varningslampan tänds på första hacket. Det är lätt hänt att man kommer åt den bräckliga metallbiten, och då kan läget rubbas. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Den var kass sedan innan. Kabeln hade gått av. Skalade av den trädde in den lite lagom fint. Har inte återmonterat, tänkte ta och löda dit en droppe tenn så den sitter. Att man kan vara så lycklig av en så trivial och enkel sak som att handbromsen fungerar på bilen. Är lite ledsen att jag inte vågade lämna min parkeringsplats vid lunch och köra ett segervarv. Min bil står brevid en kollegas som jag vet inte drämmer upp dörren i min bil. Känns skönt att veta. En näst intill perfekt dag. Skall bara avslutas med bromsoljebyte och en städning och urlassning av allt skit som ligger i den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.