|
|
|
|---|---|
|
Hej har en e34 525 91a med ABS Har sökt lite inlägg och har fått svar på det mesta förutom en del saker. Ska byta all bromsolja på bilen. Ser ut att inte vara bytt på ett tag. Hur mkt olja ska jag köpa? Tänkte även köpa en speciell luftningsnyckel. Vilken storlek är det på nipplarna? | |
|
518 & 520 var de enda bensindrivna E34orna som inte hade ABS som standrad. M.A.O så har en 525 oavsett årsmodell alltid ABS. tror även att ABS blev standard på samtliga modeller efter 93. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Ett tips Philip...Innan du gör nånting mer, ta och känn och om möjlighet finns VÄRM lite försiktigt runt luftnipplarna och känn så dom lossar...Annars sitter du där med ny olja och luftat två ok så sitter nippeln i de två andra...Bättre då om man drar av nippeln innan, så man kan förbereda sej och fixa ett annat ok osv... Annars om de är lösa så är det 6 eller 7 mm lång hylsa om jag inte minns fel. Nån speciell luftningsnyckel behöver du inte, räcker bra med hylsa och ringnyckel och en slangstump...om du inte menade en mupps att sätta på behållaren för att trycksätta bromsvätskan då. En liter bromsvätska ska räcka fint... |
|
|
luftade precis min e34:a den lilla gaspennan som finns på biltema duger gott o väl till o värma "nipplarna" lossade fin fint med vanlig icke bromsrörs nyckel... Mvh Tomas |
|
|
Äh tänkte att det skulle vara kul att öka på verktygsarsenalen lite. De är ju bra när man ska ha bort bromsslangar och rör, mycket irriterande var det när jag har behövt dem innan. Självklart så var den minsta i satsen jag köpte 10mm. Får väl komplettera. Har fått lite dille på att samla ihop en verktygslåda som jag kan mekka allt på bilen med och när jag kommer på ngt jag saknar så fyller jag på. Lådan väger i dagsläget ca 20kg. Gnällde lite när jag bar den sist, mötte en liten flicka (kanske 7år) som bor i samma byggnad som jag. -Är den där tung? -Jo ja den väger en del lite tungt är det. -Får jag prova... -Visst.... Hon rycker upp den och ser glad ut, då känner man sig lite mesig. Ok bra att du tipsar om det. Köpte faktiskt den lite större brännaren från biltema när jag försökte lossa en bult som var av. Hade ingen aning om det Mugge. Anledningen att jag nämde ABS var väl att det går åt mer olja antar jag. Stämmer det att man ska ha nyckeln i tändningsläge så oljan går genom ABS prylen? Tömma HB VB HF VF? Det hanns inte med idag tyvärr får göra det imorgon. Köpte 2 liter bromsvätska det bör väl räcka för att skölja igenom systemet. -Phil |
|
|
2 liter räckte väl precis. Hade gärna haft en liter till. Nipplarna är 7mm. |
|
|
Hmm jag klarde mig på en liter när jag gjorde det. Är det verkligen så mycket som två liter i systemet? Jag tror inte det. En sån där broms-nyckel är ju mest till för att lossa bromsrör och slangar från varandra, då man inte kan trä på nyckeln. Till nipplarna är det ju bättre med en vanlig ringnyckel som inte flexar någoting alls. |
|
|
Det stämmer Frapp men nu är det så att jag ville ha sådana. Smidigt med öppen då man kanske har slang på. Sen så är vanliga ring flerkantiga = slinter lätt de också. Sexkantiga ring vore optimalt. Rent allmänt så ville jag köpa öppna så jag hade de också. Men nu använde jag ju en vanlig sjua pga att satsens minsta var 10, sjuan skadade en nippel! Jag körde tills det kom ny olja och sen luftade jag lite allmänt. Hade varit trevlig med en liter till så man hade kunnat slösa lite. Besiktigade idag. Bromsarna var det inga problem med men har fortfarande för högt lambda och orolig tomgång. -Phil |
|
|
Har du testat "injection trimm" eller vad de heter, rensar ur systemet... hade en 245:a som var lite dumm så ja tänkte vad har ja att förlora? så köpte jag en o slog i tanken körde till de var dags att tanka o sen till besiktningen... har du kollat så att kabeln till lambda sonden inte är av/skavd? -Tomas |
|
|
Ja ringnyckel med sex-kant det vore nåt de... Till bromsrören är det lite smått udda 11 mm öppen ringnyckel som behövs så den kan du ju köpa på dig också: ) Sen kan jag varmt rekomendera ringnyckel med spärrhandtags-funktion. Grymt bra verkligen! Speciellt 8mm och 10mm.. |
|
|
>Thomas Testade injektion trim i början, även en skvätt diesel och tvåtaktsolja. Gjorde ingen större skillnad. Nu när du säger det så ska jag ta och slå i en till, kan ju vara en spridare som kärvar eller ngt. Börjar bli trött på hela klabbet faktiskt. Funderar på att lämna in den igen och få fel diagnos igen. Har faktiskt inte mätt upp mina tempgivare eller komptestat den. Är ju i stort sett det jag skulle kunna göra själv sen så är nog mina möjligheter uttömda. Börjar bli väldigt trött på den nu. >Frapp Tycker de ser ganska klumpiga ut men kanske är bra att ha. Har inte testat själv. Tror jag fick emd en 11 öppen ring i satsen jag köpte. Lådan börjar bli så tung att armen går av typ om man försöker bära den. ""Förutom för stålflickan då"" Och då är det ju bara standardgrejer i den. Specialverktygen har en egen back som gärna ska med när det är dax att meka. Så är det att inte ha eget garage :-( Verktyg under soffbordet och sportavgas i duschen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.