AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
593

byta diffrential

Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Skall byta diffrential från lilla till mellandiffen på en 318is (E30).
Är det ngt jag måste tänka på? Dvs är det ngt mer jag måste byta förutom själva "klumpen"?

Vilka muttrar måste jag släppa, räcker det med att släppa ned klumpen och skurva loss drivaxlarna i klumpen eller måste jag ta bort dem också från hjulen? Är det ett svårt ingrepp?

JohnC
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Förutom att dom 4 skruvarna på åvansidan som håller klumpen är lite knöliga att komma åt så är det inga som helst problem, du behöver inte lossa vid hjulen. Släpp bakre fästet på kumpen först så kommer hela bakvagnen ner lite.
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Blev lite orolig när jag läste detta på ett 318is forum:

"The 4.45 is a wicked, wicked street gear but will stick your RPM way up there on the highway. The 4.27 is a good compromise of performance and everyday use. It should be known that to make a 4.45 work, you have to swap the gearset into your E30’s differential, or find an automatic 318ti, which has a 4.45 and also has trailing arm rear suspension! So the E36 318ti 4.45 bolts right onto an E30, though finding an automatic 318ti with LSD may be difficult."

Finns det ngn som har erfarenhet av att montera en 4.45 slutväxel på en 318is eller på en E30 överhuvudtaget.

JohnC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.