AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.033

Luftning av kylsystem bmw e39 540 -97

ha
12
hamppe
BMW 540IA -97
Jag var ute och körde och slangen från motorn till ac:ns vatten pump gick sönder, jag böt slangen sen försökte jag lufta for och körde så koka den,va är de för fel? tempen håller sig rakt som vanligt? hur många luftnings ställen finns det på en sån? mvh/hans
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det beror på att du inte lät motorn gå tills termostaten öppnade och luftade systemet på rätt sätt.
Luft i termsotathuset gör att den inte öppnar.
Samt att du ska sätta på tändning först och sätta på maxvärme och lite fläkt så luftar klimans vattenpump ur värmeanläggningen innan du startar motorn, gör du inte det så går luften runt i systemet och ställer till problem.
När du startat motorn och låtit den gå en stund ska du varva upp det 3-4 ggr till 4-5000varv.
Sedan har du en luftningsskruv på kylaren som du får öppa i mellanåt tills det inte bubblar luft längre.
Överfyll aldrig expansionkärlet utan se till att det är inom rätt nivå.
Det är inget man gör i brådrasket och tror att det ska funka det är ca 30-1H timmes procedur innan termostaten öppnat = bägge kylarslangarna håller lika temperatur.
Sedan kan du få småjustera nivån i expansionkärlet några gånger om du får varning för låg kylvatten nivå, men fyll aldrig över nivån, då kan den trycka ur sig allt vatten om du har otur.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.