|
|
|
|---|---|
|
Har haft bilen i snart 2 månader (530 89 sex cylindriga motorn) när jag hämtade bilen i malmö så drog den strax över litern (1,1) på motorvägen hem (13 mil). det är motorväg hela vägen fram till min ytterdörr i princip.. tänkte att det inte var så jätte hemskt men förbrukningen har stigit drastiskt 1,4-1,8 liter milen!!, har felsökt med startgas o tätade "luftbälgen" drar fortfarande för mkt.. (gick igenom besiktningen i torsdes med utmärkt co halt) och igår när min mor lånade bilen o skulle köra om en slö lastbil på motorvägen så svarade inte bilen alls när hon växlade ner o påbörjade omkörningen, och idag när ja skulle köra o handla lite snabbt så var där inga muskler alls i bilen dog tre gånger innan jag lyckats backa upp för vår infart... tomgången lät hemskt och ynkligt, så ja rusade upp motorn o de lät föfärligt (nått i stil med att den tände fel) gjorde rent alla (för mig) väsentliga kontakter i motorrummet med elektronik rengöring (tomgångspumpen, luftspjället, tändspolen och den blåa som sitter på främredelen av motorn) startade upp motorn o den lät jättefint höll tomgången o spann som en katt.. körde senare ner min brorsa o hans flickvän till halmstad (3 mil dit 3 mil hem) o lite då och då känndes det som om motståndet var tillbaka i bilen, och då lät ändå motorn precis som den skulle Detta känns juh inte särskillt tryggt för mig, är rädd att det bara är en tidsfråga innan den "skär/rasar" o för mig med min ekonomiska situation är det lika med döden Tacksam för svar o fabuleringar om vad som kan vara lurigt med min bil.. Mvh Tomas | |
|
Hej! Trots som du skriver>> "lite halvtaskiga ekonomiska situation" så bör du göra en service på bilen(om du inte redan gjort det efter köpet),dvs byta stift,luftfilter,bensinfilter,ventiljustering,rotor+fördelarlock mm.mm. Mycket "luriga fel" brukar lösa sig efter en rejäl service...Ett första steg är det iaf. Mvh Janne. |
|
|
Eller så säljer du skiten vidare och berättar vad som är fel. / Det man inte har i huve't får man ha i benen. |
|
|
Kolla luft och bränslefilter. Lars |
|
|
Tack så mycke för svar! men ja vill inte sälja iväg bilen som den är har pillat för mkt med den för att sälja iväg den "defekt" o förlora pengar den vägen... kan det verkligen vara en rejäl service som behövs tro?? fortfarande "GRÖNT KVAR PÅ MÄTAREN" (service indikatorn) får la prova på det men de bästa/dyraste är väll att köpa alla delarna hos BMW montera det o sen låta dem sköta ventiljusteringen?? Mvh Tomas |
|
|
Prova att dra ur kabeln till luftmassemätaren. Det var problemet på min bil. //rodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
Okej ska testa det med.. tackar! Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.