AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
763

Hittar inte felet, dricker massor, konstigt motstånd

M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
Har haft bilen i snart 2 månader (530 89 sex cylindriga motorn)

när jag hämtade bilen i malmö så drog den strax över litern (1,1) på motorvägen hem (13 mil). det är motorväg hela vägen fram till min ytterdörr i princip..

tänkte att det inte var så jätte hemskt men förbrukningen har stigit drastiskt 1,4-1,8 liter milen!!, har felsökt med startgas o tätade "luftbälgen"
drar fortfarande för mkt.. (gick igenom besiktningen i torsdes med utmärkt co halt)

och igår när min mor lånade bilen o skulle köra om en slö lastbil på motorvägen så svarade inte bilen alls när hon växlade ner o påbörjade omkörningen, och idag när ja skulle köra o handla lite snabbt så var där inga muskler alls i bilen dog tre gånger innan jag lyckats backa upp för vår infart...

tomgången lät hemskt och ynkligt, så ja rusade upp motorn o de lät föfärligt (nått i stil med att den tände fel)

gjorde rent alla (för mig) väsentliga kontakter i motorrummet med elektronik rengöring (tomgångspumpen, luftspjället, tändspolen och den blåa som sitter på främredelen av motorn)

startade upp motorn o den lät jättefint höll tomgången o spann som en katt..

körde senare ner min brorsa o hans flickvän till halmstad (3 mil dit 3 mil hem)
o lite då och då känndes det som om motståndet var tillbaka i bilen, och då lät ändå motorn precis som den skulle

Detta känns juh inte särskillt tryggt för mig,
är rädd att det bara är en tidsfråga innan den "skär/rasar" o för mig med min ekonomiska situation är det lika med döden

Tacksam för svar o fabuleringar om vad som kan vara lurigt med min bil..
Mvh Tomas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Trots som du skriver>> "lite halvtaskiga ekonomiska situation" så bör du göra en service på bilen(om du inte redan gjort det efter köpet),dvs byta stift,luftfilter,bensinfilter,ventiljustering,rotor+fördelarlock mm.mm.

Mycket "luriga fel" brukar lösa sig efter en rejäl service...Ett första steg är det iaf.

Mvh Janne.
Eller så säljer du skiten vidare och berättar vad som är fel. /

Det man inte har i huve't får man ha i benen.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Kolla luft och bränslefilter.
Lars
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
Tack så mycke för svar!
men ja vill inte sälja iväg bilen som den är har pillat för mkt med den för att sälja iväg den "defekt" o förlora pengar den vägen...

kan det verkligen vara en rejäl service som behövs tro??
fortfarande "GRÖNT KVAR PÅ MÄTAREN" (service indikatorn)

får la prova på det men de bästa/dyraste är väll att köpa alla delarna hos BMW montera det o sen låta dem sköta ventiljusteringen??

Mvh Tomas
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Prova att dra ur kabeln till luftmassemätaren. Det var problemet på min bil.

//rodge
BmwCS #5251
Länk
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
Okej ska testa det med..
tackar!

Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.