|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Är lite sugen på att montera en 8" bas i varje framdörr i min E34. Men skkulle vilja ha lite synpunkter o idéer om ni har några på lager. Ska man försöka gjuta en låda för att få d tätt? Eller man ska kanske låta basen spela ut i dörren? Hur får man d då riktigt tätt mellan dörrsidan o dörren? Och hur dämpar dörren mot vibrationer? Lär ju inte räcka med noisekiller enbart... Någon som kanske känner till någon 8" bas som inte vill ha så stor låda? hehe... många frågor... Kommentera GÄRNA!! Vill veta så mkt som möjligt innan jag sätter sågen i dörren... ;-) | |
Robsarve |
Varför inte sätta dem i kickarna? Mycket mer plats och klart lättare att få stabilt? Lådtyp beror ju på elementet. Det går att få en dörr stabil, men jag hade helst gått på en 8:a som funkade i liten låda. (Dörr eller kick) tycker Erik |
| Jag skulle nog ha kört med dubbla 6,5" istället lär bli lättare att få plats med. En 8" kräver för stora lådor/kickpaneler. ifs så har Nårdik ett 2vägs system med en 8" som kan monteras "open air" men det går loss på 5500:- | |
|
I kickarna får man ju ut max 4-5liter. kan d verkligen räcka? Sätter hellre 8'an i kickarna visserligen... men e ganska tveksam angående volymen... 5500.- e lite över min budget hehe... Någon som kanske har ett annat förslag på element? Hur är det med 6.5" då? Hur pass djupt får man dom att spela? Vill ha en viss botten även när jag har lyft ut subben från skuffen... |
|
Robsarve |
Hänger helt på vilka 6,5-or det är. Men t.ex våra ZR6.5 och Amegas Gold (särskillt de gamla med lila korg) går djupt. En 8:a som går att ha i så liten låda kommer inte att spela jättedjupt. Men som midbasar fungerar de fint. Vill du spela så djupt så är det hela dörren som gäller. Och två 6,5" är mer en en 8:a. tycker Erik |
|
Usch va du sätter griller i skallen på mig... ;-) Hade ju snöat in på 8'or i dörrarna... men kanske skulle köra på 2x6,5" i varje dörr istället... Suck... Att man aldrig kan bestämma sig... Vill ju börja bygga nu ju... Vad hade du valt? Så att ert PG ZR6.5 inte kostade mer än 1500.- =) kanska skulle handla 2 set av dom... Skan man montera diskanterna i dörrarna då oxå kanske? Finns ju plats... Kommentera gärna! Kanske någon som byggt redan i en E34? Bilder? |
|
Robsarve |
8-or är kul, men lite jobbigt att få till bra och det är ont om riktigt bra åttor. Vi har faktiskt ett par extra 6,5 ZR-basar liggande just nu om du vill spara en femhundring. Det räcker gott med en diskant. Jag hade satt den långt fram, ganska långt ned på dörren. tycker Erik |
| Fick en idé... vad tar ni för dom lösa 6.5'orna? | |
Robsarve |
1000 spänn, men vi har bara ett par och det är först till kvarn på dem... :-) tycker Erik |
Ulke |
Kör själv med dubbla 6.5" i dörrarna eller 7" är det snarare av märket Dynaudio, och de går djuuuupt om man vill det..... Vid finlyssning så brukar jag låta bli att använda subbasen, det räcker till ändå. Det viktigaste är att dörrarna är ordentligt dämpade och att det är tätt... //Ulke |
|
Ulke--> Inga bilder på bygget!? =) Har börjat rita lite i karva så smått men kommer inte riktigt till skott eftersom jag fortfarande itne bestämt mig vilket eller vilka element jag ska använda mig av... Maila mig gärna! |
|
| har man råd kan man ju köpa Phase linears Aliante 8 SI, litet monterings djup å en riktigt fin bas. men dyr! | |
|
Kom att tänka på BRL's (?) röda Volvo 740 med 12" basar i dörrarna... Men som sagt, dubbla 6,5:or i varje dörr låter som ett bättre alternativ. Förhoppningsvis blir dom lättare att få plats med och dessutom blir arean ungefär lika stor som en 10:a. |
|
|
vore också intresserad av att se hur 2x6,5" skulle se ut i en E34... DANNE Min bil: Länk |
|
|
Jag började såga, plasta i lite glasfiber och byggde mig en baffel i MDF... för mina 8"... Inga problem med att få plats iaf... dock byggde dörrsidan ut ca 7cm vilket inte är så kul kanske... Jag tog lite bilder på bygget som jag har lagt på is... men har inte en aning om var jag kan lägga upp dom för beskådning... |
|
|
Länk Här kan du lägga upp dem. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.