|
|
|
|---|---|
|
Hej, i denmån det finns fler än jag som blandtankar E85 så har jag gjort en ganska användbar tankjournal som räknar ut diverse intressanta saker. Mest användbar är nog XY-ploten med blandningsförhållande kontra bränsleförbrukning. Den mer ekonomiskt sinnade kan nog uppskatta penningförbrukning per mil-uträkningen. :-) Bildskärmsdumpar och nerladdningslänkar finns här: Länk /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
| Ny version. | |
|
Spännande! Hade dock lite svårt att se vad du svänger in emot: - Vilket blandningsförhållande verkar vara optimalt för dig? - Hur stor blir besparingen ungefär jämfört med ren bensin? Undrar också om du gjort/gör något övrigt, t.ex byter olja med kortare intervaller eller så? Mvh. /Kjell |
|
|
Optimalt blandningsförhållande i förhållande till vadå? Ekonomiskt, bränsleförbrukningsmässigt, miljömässigt? Än så länge har jag för få mätvärden för att kunna ge några klara besked angående bränsleförbrukningen, men jag skulle tro att runt 30% är optimalt när jag lyssnar på vad andra säger. Ekonomiskt varierar det ju med bensinpriset, just nu kan jag tanka BF95 för 10,39 eftersom dom bensinpriskrigar lite här, och då blir ju den optimala blandningen annorlunda mot när bensinen kostar 11,30. Jag har för avsikt att försöka tänka ut ett sätt att räkna fram det där... tids nog. :-) Miljömässigt görs normalt större vinst ju mer etanol man kan köra bilen på. Just nu låter jag bara lambdaregleringen sköta bränsletillförseln, och det har fungerat bra så högt jag än så länge har provat (65% E85) och det finns bilar som går bra rakt av på ren E85, t.ex. Golf VR6 av tidig 90-tals modell. Hur mycket min bil klarar med bara lambdareglering vet jag ännu inte. Inte särskilt troligt att man behöver byta olja oftare, möjligen - men bara möjligen - skulle man kunna få något mer bränsle ner i oljan än när man kör med bensin. Hur som helst byter jag till ny Mobile 1 var 1500 mil, och tätare intervaller än så anser jag obefogat oavsett vad jag kör på. :) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Glömde en sak... med dagens bensinpris, om man bortser från det lokala priskriget, skulle jag tro att den ekonomiska vinsten är som störst någonstans med mellan 40-55% E85 med min bil. Skulle däremot Q-star här börja sälja E85 blir läget ett helt annat, för dom tar nämligen bara 6,90:- per liter E85 att jämför med de 7,94:- som OKQ8 tar. (...för at inte tala om hur det blir om bensinpriset ökar någon krona...) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
| Vilka mackar har dom tänkt sälja etanol på ?? Örebro, Karlskoga eller nåt ? Såg att de säljer i Svartå, men man orkar ju inte åka 5 mil för att tanka... | |
|
CypherX, jag skickade ett e-post till Qstar angående det där, och enkligt svaret finns det inga omedelbara planer på att börja sälja etanol i Lekhyttan (mellan Örebro och Karlskoga) men att de kommer bygga ut. OKQ8 säljer på en mack i Karlskoga, och på två i Örebro. I Örebro säljer tydligen även Reijmes (Volvo) - men jag har ingen aning om deras literpris. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.