|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Alla. Jag tycker det är lite synd för "MrB" att diskusionen inte har med hans fråga alls att göra? Han frågar om en bil, och vi holler på att diskutere något helt annat...? Men i alla fall "MrB", så har jag pratat med den killen som äger denna bilen. Den är fin, och förra ägere på den är bl.a. en äldra mand rundt 60. Köpt hos BMW Group Göteborg. Jag vet du kan pressa priset rejelt. BMW har budt honom rundt 320´ för den. Så bara ge honom en bud.. ;-) lycka til... |
|
|
Well, Får han bara 320K för bilen, så visar det den verkliga prisnivån på M3. Vi är med i Europa nu och minsta gemensamma nämnaren har gått in, dvs rejäla prisras första 2-3 åren om +40% sedan 10-12% i tapp per år tills det återstår en 20% av nypriset. Det är nog bara i Sverige som vi omhuldar bilar som vi gör. I resten av EU ses bilar som ren förbrukningsvara, med priser på begagnat därefter. |
|
|
"Får han bara 320K för bilen, så visar det den verkliga prisnivån på M3." Nej, det visar vad BMW är beredda att "riskera", bilen annonseras säkerligen ut för 380-400k efter det... Sanningen avs värdet ligger någonstans mittemellan. |
|
|
Sani, Ponera att BMW annonserar bilen för 350K. BMW GBG hade en M3 annonserad för 380K under mycket lång tid. Så en 2002 torde de kunna sälja för 340-350K utan byte. Till och med BMW kan inte lägga på mer än 30Ki förtjänst på en begagnad bil. Då torde "rätt" pris vid privat affär vara ca 30K under dvs 310-320K om bilen är i normalt bruksskick. Privat gäller inga garantier vilket torde vara värt en hel del.. |
|
|
Hej. Sani har faktisk rätt i det han säger. Vi hadde en diskution om denne bil för några dagar sen Länk Och där frågade killen som hadde den hur mycke han fick för den. Alla gisade på rundt 400´ men sen skrev lite längere ned att han hadde nu fått et pris från BMW på 380´. Ok, men titta på linket och se hur mycke BMW begär för den??? Så 30´ er nu lågt räknat... 449´ vil dom ha för den.. och dom gav 380´. Sen kan du kanske forhandla dig ca. 10´ i priset på plats.. men så har dom också tjenat runt 60´.... |
|
|
StigM3, Inte den bilen som inledde tråden. Den du länkar till är nyare och med mer utrustning och mindre miltal. Men jag tror Carlsson får den såld, men inte till 439K snarare 375-390K |
|
|
Lars, Nej jag täker inte på den bilen som indedde tråden. Jag tänker på den bilen som jag länker til... den diskuterade vi på forumet förra veckan.. tyvärr har jag inte länket.. men i alla fall skrivar ägeren att han har fått 380 från BMW.. men jag tror faktisk helt ärligt att han får den solgt for runt 435-439' - där är många som inte orker att brutta ock söka runt på internet etc.. men helt säkkert.. det är för mycke.. men dom vet att dom kan få det priset... |
|
|
Det är väl i denna tråden...? : Länk / Joakim Länk |
|
|
Det finns ALLTID en anledning till varför det kan skilja 150-200 000 kr på motsvarande bilar. Om bilen i det första inlägget är flyttgods ifrån USA eller importerad så skulle jag vara väldigt försiktig och kolla upp chassinummret först om den har varit krockad eller vatten skadad (väldigt vanligt i USA). Sedan skulle jag prata med BMW i Sverige på grund av att USA bilar har annan utrustning (till exempel andra katalysatorer som även ger lägre effekt) men sedan så har den en helt annan programvara i motorstyrningen och SMG växellådan. Sedan ska jag berätta en liten historia som utspelade sig ganska nyligen hos en större BMW återförsäljare. En kille kommer in och vill byta in sin E46 M3 ifrån 2004 med ca 1500 mil på mätaren till en X5 på grund av familje skäl. OK säger säljaren som givetvis vill ta in bilen för en extra koll på verkstaden trots att bilen ser ut att vara helt i nyskick. När ägaren sitter och diskuterar bytet med säljaren som har ganska bråttom att få affären klar så kommer en av killarna på verkstaden som har kollat bilen in med handen full av glassplitter som han hittat i bilen. Det visade sig att allt framför instrumentbrädan var helt nytt eftersom bilen varit total smälld! Så det blev inget inbyte! Jag har en annan kompis som köpte en E46 M3 som var ca 12 månader gammal och som hade ca 1500 mil på mätaren och var nästan som ny i helt perfekt skick med all utrustning som han ville ha. Vid den första olje servicen som gjordes vid ca 1800 mil så upptäcker dock verkstaden att mätaren är backad över 2000 mil och att det antagligen har gjorts av en annan auktoriserad BMW verkstad (tydligen finns det även info lagrad om vem som gör uppgradering av programvaran i motorstyrningen). Nu var bilen helt OK men väldigt tråkigt att en bil i övrigt perfekt var manipulerad. Vad vill jag säga med detta då? Jo att om ett pris ser ut att vara alltför för bra så är det oftast något som inte stämmer och vissa bilar ska ha ett pris som är 150-200 000 kr lägre än andra. Tyvärr så finns det så mycket pengar att göra på begagnade bilar så många verkar inte dra sig för någonting längre. De tidigare ganska ljusskygga mätarservice företagen annonserar numer på olika ställen och har till och med websidor där man förklarar att det inte är olagligt att justera vägmätaren bara man talar om det vid en försäljning... /RS2 |
|
|
StigM3 Tack för infon - alltid svårt att veta vad man skall betala för en kärra när prisspridningen är så stor men detta gav ju en fingervisning. Någon som hat tittat på bilen i verkligheten? MrB |
|
|
Om han får 320´ av bilhandlaren så verkar det ju dumt att sälja den för 310´privat imho. Lars W om du säljer din svensksålda? -04 M3 smg för 330´ så kan jag komma och hämta den direkt :-) BMW Gtb har en M3 för 390´ (extrapris) som stått länge men det är ju en pressbil som jag förstår att ingen är sugen att köpa (den som autopower testat) Köpte en M3 -03 2480mil för ca 5 veckor sedan och den begärde dom 468´ för men fick ganska bra i inbyte så det motsvara ungefär 430´. Ringde på alla M3 smg -03 som fanns hos handlare då och ingen gick att pruta under 400 då, så jag måste gjort en dålig affär om det är som ni säger. |
|
|
ryk 330xi 330K för en svensksåld -04 M3 smg,då är allt jag också intresserad,vi kanske ska börja med öppen budgivning på Lars W:s bil??.Den kanske är nere i 329K nu |
|
|
335Hp Han skrev tidigare i tråden att han inte räkna med att få ut mer än 330-340´ för bilen när han skulle sälja den så jag erbjöd mig bara att göra en snabb affär ;-) Men som jag skrev i förra inlägget om bilägaren (som tråden handlar om) blivit bjuden 320´ av BMW, varför annonserar man ut den privat för 310´? |
|
| Jag är inte intresserad av försäljning just nu. Ej heller långbänkar eller byten, men när den blir till salu så läggs den ut i vanlig ordning på annons på t.ex Autopower.. | |
|
Jag letar efter en BMW M3 E46. Är det någon som har varit i kontakt med Jack Wilson som har en M3 -03 till salu på blocket.se? Har försökt nå honom men förgäves. Mvh Marcus |
|
maserati |
offtopic: nån som sett en m3e46 med oranga blinkers runt om? |
|
Macce: du menar denna: Länk (Länken till annonsen är med i denna tråd jag skriver i nu, på första sidan) Jag har mailat annonsören utan att få svar... / Joakim Länk |
|
| FAKEANNONS! | |
| Jag fick 90.000kr mer för min bil privat än vad BMW Göteborg erbjöd mig i inbyte, med det sagt så kan ni ju tänka på vad dom har i påslag... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.