AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.912

Vilken kvalitet har 325ti och andra sena e46

År 2000 köpte jag en 318ti -95. Hade den sedan ett par år och blev ganska besviken. Tyckte bilen var bullrig och hade inte de prestanda som jag förväntat. Fick byta spindelleder fram och länkarmar bak. Servostyrningen läckte olja och förarstolen var glapp. Hjulupphängningarna och stolen lär dessutom vara vanliga fel på e39. Nu har jag åter blivit sugen på BMW. En 325ti -02 mycket välskött med ganska få mil och undrar om samma fel kommer uppstå på den. Har läst att man förbättrat hjulställen på sena e46or men hur är det med framstolarna har man lyckats förankra dem ordentligt nu? Undrar också om skillnad i kvalitet mellan 3-serie e46 och 5-serie e39. Begagnatpriserna är ganska så lika och viktskillnaden med samma motor är bara ca 100kg.
Det är stor skillnad kvalitetsmässigt mellan E36 och E46.
Till E46s fördel då såklart.

Keep your distance!
e3
274
e36328i
328i limo -96
nu gällde väl frågan ändå e39 och e46...
Det enda som är bättre på min E46:a jämfört med E39:an är stolarna. Det är sportstolar i E46:an och standardstolar i E39:an. Körglädjen är betydligt större i 523:an trots att det skiljer 7 år och nästan 200kkr mellan dem och. i och för sig, två cylindrar...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Det blev inte mycket respons på den här tråden. Är det verkligen inga fler av alla er BMW-experter som har några synpunkter och tips att komma med? Ett sakfel att rätta till i mitt inlägg ovan är att jag på ett ställe felaktigt skrivit E39 i stället för E36 i meningen om hjulupphängningar och framstolar.

Jag gillar alla bilar nästan
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
I söndagens DN motor kan du läsa om en 328 ägare som inte är nöjd.
På 7000mil har han bytt: motor, servopump, bromsskivor 5 ggr, framvagnsdetaljer och diverse annat.
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Hej!
Jag har också glapp i förarstolen (en 00:a) men jag skulle nog inte generalisera just detta felet.På E:46 byter man hela bärarmen så där är E36:an bättre.På min bil gick det på 10000kr på båda sidorna , två gånger.Men ska tilläggas att det var 2002 och 5000 mil sedan. Motorerna kan man nog inte jämföra rakt av även om fyrorna är inte så tråkiga heller. jag tror inte BMW har fler fel på sina bilar än de andra.Under de här tre åren och 6000milen har jag inte behövt lägga ner pengar på reparationer (tja förutom bakaxelklumpen men jag köpte bilen med missljud som försäljaren och teknikerna tyckte var helt normalt, medan andra mekaniker tyckte tvärtom).Men vanliga fel på dem är väl rost/galvsläpp på motorhuven visserligen jag vet inte om compacten är drabbad, och länkarmarna.De senare verkar klara sig på min i alla fall.
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Har haft min E46 325Ti -02 i 2 år (4500 mil) utan några som helst problem. Gillar den skarpt... Å andra sidan kör jag den inte så mycket själv, men min sambo är klart nöjd. Hon brukar rejsa med sin arbetskamrat som har en Z3 2,8 Coupé. Min taktik har varit att få henne på egen hand att fatta att det är viktigt med accelerationssnabba bilar och det verkar funka. Sist vi snackade om ny bil så propsade hon på att vi absolut inte kunde gå ned i motorstyrka :-)

Hade en E36 compact innan och det är mycket stor skillnad mellan de två bilarna, går inte att jämföra på nåt sätt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har haft 2 E36 och 2 E46:or. Kvalitetsmässigt så är ju E46 ett steg längre. Om än mycket upplevd kvalite. För VAD är egentligen kvalité?
Min förra E46:a av tidig årsmodell bytte jag länkarmar på. 6000:-. Detta var efter 11000 mil. Termostaten bytte jag också. Annars var den felfri. Mina E36:or, 328-96 och 325-92 bytte jag allt möjligt på. Spindelleder 4 gånger, bakvagnsbussningar 2 gånger. Vattenpump 2 gånger. Min nuvarande E46:a har bara gått 1100 mil så den är det väl lite tidigt att utvärdera. Inga fel har uppstått iaf...
Tack för bra och informativa svar på mitt inlägg. Tror att jag fått lite mer kött på benen nu. För från pressens korrumperade bilexperter kommer inga objektiva biltester längre så det är från bilprovning och ärliga bilägare man får söka saklig information om bilarnas för och nackdelar.

Jag gillar alla bilar nästan
Hade en 325 ti-01 i 2 år mkt nöjd, hängde på en m3a utan problem (killen kunde inte köra så bra?) Bilen är mkt rolig att köra, liten, lätt, reaktionssanbb. piggare än en vanlig e46 pga lägre utväxling. toppar 230. Köp rekomenderas
Mo
176
Moe
Cykel
Lite sent men ändå.

Har 325ti -01 4900 mil, inga problem hittils (ta i trä :-). Har haft min nu i tre år.

Jag har en teori varför E46 compacten har så få problem. Eftersom de första compacterna började tillverkas runt mitten av 2001 så fick de alla uppdateringar som E46 fått mellan 98-01. Compacten fick rätt rätt länkarmar från början t.ex.

Sedan tycker jag att E46 compacten är grymt underskattad bil (iaf i Sverige). Riktigt rolig compact bil med bakjulsdrift, kan det bli bättre ? Jag gillar utseendet skarpt och man känner sig härligt unik med sin bil på vägen :-). Ang. utseende så har jag bara fått uppskattande kommentarer ang. min bil i verkligheten, de enda som verkar tycka den ser "ful" ut är bmw-ägare, och framförallt de som hänger här på autopower. Lite konstigt är det.....
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Moe: Jag tycker inte att compacten är ful , dock så saknar den två dörrar enligt mitt tycke. Det samma gäller för vanlig e-46 coupe också. När min bror köpte sin 330Ci så var jag den som tyckte att det är för trångt där bak även i takhöjd, även jämfört med compacten. Gissa vem är det som sitter där bak med sina 1,93 när man åker i den?
Bry dig inte om vad andra säger om din bil . Så länge du är nöjd med den , är det bara njuta av körglädjen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.