|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gasar-Magnus: Etanol tillverkas visst i sverige. På mitt förra jobb hade vi etanol som vi fick på 2kubiksfat och den var tillverkad i Malmö, skulle kunna tänka mej att dom även levererar till mackarna. Sen är det på väg här i dalsland att starta upp en stor etanoltillverkning som enligt lokaltidningen skulle generera 200-300 jobb, misstänker att det är ganska storskalig tillverkning då... Får ju anta att det ploppar upp fler som tillverkar sprit lite här och var. Tycker i alla fall att det är lite märkligt att resonera som du gjorde, man kan ju inte bara skita i att FÖRSÖKA göra sitt för miljön, skulle alla resonera så kommer vi aldrig att få ett fungerade alternativt drivmedel till rimligt pris....Nä, tanka mer e85 och slå oljebolaget på stjärten i stället... |
|
|
CypherX : har jag sagt att etanol inte tillverkas i Sverige?? Och det pratas mycket vitt och brett om framtiden, men händer det nåt på riktigt?? Sen är det inte bara jag som resonerar så.. Sverige är det enda landet i EU där man satsar på just Etanol , varför??.... jag tror inte att det beror på att vi svenskar är så mycket slugare än våra europiska bröder att vi fattat nåt dom inte har.... Grundproblemet är inte vad vi kör våra bilar på utan att dom drar för mycket bränsle till "ingen nytta" dvs vi måste bli mer energi effektiva helt enklet Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Problemet är just vad vi kör bilarna på jo...Det är ju det hela grejen handlar om, få bort fossila bränslen och ersätta dom med förnyelsebar energi, det är ju detta som är grundproblemet med växthusgaser etc. Men visst har du en poäng i att förbrukningen är viktig, men betänk resultatet av betydligt bränslesnålare OCH dessutom köra på förnyelsebart bränsle. Att andra länder inte kör på spriten har jag ingen aning om, men kan mycket väl bero på det du var inne på att det kostar för mycket att framställa, än så länge ska tilläggas...Det är ju så att tillverkningskostnader sjunker vid ökad efterfrågan, detta gäller i stort sett allt. Kör mer och mer på etanol kommer dom klura ut bra metoder att billigt tillverka det, helt övertygad om det är då jag... |
|
kilroy |
Gasar-Magnus*Nog är väl ändå ett av grundproblemen VAD vi kör på för bränsle...:)Att vi sen bör bli betydligt mer energieffektiva kan vi väl alla hålla med om...Jag är tveksam till våra inhemska möjligheter att tillverka så mycket etanol som behövs till vår egen bilpark. För att få till stånd ett kretsloppsresonemang så måste ju råvaran till etanolen vara biologisk. Det krävs enorma arealer snabbväxande skog eller åkermark för att det ska räcka. Krävs det att vi tillverkar etanolen syntetiskt (vilket är fullt möjligt till ett lågt pris) så faller ju en stor del av grundfilosofin.Mvh kilroy |
|
Grundtanken är helt rätt: vi måste börja tänka MEN går vi rätt väg?? eller "betamaxar" vi ut oss genom ett stickspår som igen annan satsar på?? Sverige är internationellt sett ett "litet skitland" ingen multinationell biltillverkare bryr sig speciellt mycket om vad vi vill MEN när dom stor länderna i europa kommer till skott med hur dom vill satsa på framtiden DÅ kommer det att ta fart hos dom tyska och franska volym tillverkarna, var så säkra.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Absolut, håller med dej till fullo. MEN, då tycker jag att vi ska göra det vi kan för att föregå med gott exempel. Om merparten av oss här i lilla "skit-sverige" lämnar petroleumbaserade drivmedel så MÅSTE de andra länderna/biltillverkarna börja åtminstonde fundera. Förhoppningsvis skapar det mycket debatt och så blir det en god uppåtgående spiral av det hela. Men men, jag har då dragit mitt strå och avstår så mycket jag kan från "smutsiga" drivmedel. Visst, får ju inte heller bli nån hysteri och gå folk över hjärnan, men finns det vettiga alternativ tycker jag man kan ta dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.