|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mp vill uppmuntra till etanolbilar Många bilister har börjat smygtanka etanol i sina vanliga bensinbilar. Det är egentligen olagligt, men nu kräver miljöpartiet att bilisterna både ska tillåtas och stimuleras till att bygga om sina bilar till etanoldrift. -Vi hoppas få ett sådant system ganska snart, så att man enkelt och billigt kan köra med ett miljöbättre bränsle även om man inte har en ny bil, säger mp:s språkrör Peter Eriksson till SVT:s Rapport. Vägverket utreder nu på regeringens uppdrag hur bilar som byggts om till etanoldrift ska kunna godkännas. | |
|
andreasd: Varför är det olagligt att tanka etanol om man har en bensin bil? |
|
| Det är väl ombyggnationen som är olagligt vad jag vet. | |
|
andreasd: Men en ombyggdad för miljön kan väl inte vara olagligt? I så fall är detta horribelt så det som vill värna om miljön för inte bygga om bilen utan måste köpa en ny? |
|
|
Det är inte olagligt att tanka E85... kan inte tänka mig att bilen går så bra dock utan konvertering. Det är motorkonverteringen som är olaglig. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Bones: Varför är det olagligt att byta till någon som värnar för miljön? |
|
|
För att bilen inte är godkänd i det utfarandet. Ungefär samma som att chippa bilen för att få ner bränsleförbrukningen. Helbilsgodkännandes sätter stopp för all form av modifikation. |
|
|
acey: Tack för den enkla förklaringen/S |
|
|
Det är väl första gången i historien som MP är FÖÖÖR någonting. De brukar ju vara mot... |
|
| Stavros: Är man mot någonting är man för något annat och vice versa. | |
|
Vet ni E85 dårar varifrån denna fantastiska E85 kommer då?? I Sverige finns 2 st mindre "testanläggningar" för produktion av Etanol med bas av säd, produktionen är så dyr att utan subventioner skulle ingen tanka etanolen... Dom större mängderna etanol produceras i Brasilen av sockerrör, (och Brasilen är ett U-land vad miljön ( och mycket annat) beträffar, tro mig jag har varit där flera gånger ), geggan blir till etanol i Brasilen för att sedan skeppas hit.... ååå så bra och miljövänligt och resurs effektivt Fin idé i grunden men verkligheten måste väl nån gång hinna ifatt MP?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: Den etanolen(E85) som vi använder i Sverige kommer INTE ifrån Brasilien däremot så kommer E95 ca:1/3 från brasilien. Visste du att man blander etanol i bensinen och ja den tar man från brasilien. |
|
|
Hur som haver: Sveriges produktion av etanol klarar inte att försörja våra etanol bilar och etanol tillverkat av säd är för dyrt för att bli kommersiellt lönsamt med nuvarande framställningsteknik Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: Som tur är går tekniken framåt så vem vet snart kanske vi har en lönsam framställningsteknik av etanol i Sverige utan bidrag. |
|
|
Gasar-Magnus: Hur dom producerar i Brasilien vet jag inget om, men att skeppa etanol istället för olja är ju definitivt en miljövinst eftersom det är i princip ofarligt för miljön med ett haveri. |
|
|
Bensinen skeppas också hit. Säger inget mer. Björn J |
|
|
Gasarmagnus Självklart är det provanläggningar. Någonstans måste man ju börja eller hur? Etanol går kalas att framställa av skog. Och skog har sverige en hel del av.. Vill vi inte göra det inom landet har Frankrike ett enormt vinöverskott - det går alldeles utmärkt att framställa billig etanol av det. Apropå att Brasilien är ett U-land; Olja punpas upp i Nigeria, Ryssland och ett antal Arabstater som knappast kan kallas I-länder eller demokratier. Så vad är problemet? Rostiga ryska oljetankers på östersjön eller hyggliga båtar med sprit från Brasilien - ur miljösynpunkt är valet inte så svårt. mvh /Niclas G |
|
|
skulle nog inte vilja påstå att etanol går "kalas" att framställa av virke. Det ju just det som är problemet för Sveriges del, att det inte är det är så lätt. Men som tur är så forskas det en hel del på hur man enklare ska kunna producera etanol av trä. Jag förstår även Gasar-Magnus synpunkt, att skövla en massa regnskog för att plantera sockerrör är ju inte så miljövänligt. Men hur den etanolen används har jag inga kunskaper om så det ska jag inte uttala mig om. /Martin Länk |
|
|
Jag var nyss ett seminarium om framtida bränslen och fick höra att över 70% av den etanol som används till fordonsbränsle i Sverige är importerad från Brasilien. Naturvårdsverket stärker detta påstående: Länk Om någon orkar läsa, finns det två uppsatser på Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet i detta ämne: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
En viktig poäng är väl ändå att etanolen är en förnyelsebar energikällla till skillnad från bensinen. //Stenback |
|
|
Som jag har förstått det skulle endast spillet från vårt skogsbruk klara av att producera metanol för alla bilar i Sverige, obs METANOL, är inte så insatt i de olika för/nackdelarna med etanol/metanol. Kan inte heller gå i god för att det stämmer. Biogas verkar inte så dumt heller, ca 70% av kostnaden/mil som en bensinbil, förnyelsebart och tydligen tystare motorer. Dock väldigt begränsat utbud av bilar tyvärr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.