AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.316

Kan man bara plugga EGR:en helt rått? (E30)

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Jag har läst att det finns dom som tar bort EGR, slangar och kopplingar på sina bilar... Ska man plugga rören i alla öppna ändar då?
Frågan är vad som händer i luftburken? Sitter det någon pump, eller inteligens i luftburken/luftmassemätaren, som mäter tryck, eller temperatur, eller så? Är det inget annat än ett rör rakt in i luftburkrn, som ger ren luft till grenröret? Hur går det om man bara pluggar slangkopplingen in i luftburken? (Den från grenröret.) Påverkar man inte hur motorn arbetar i övrigt, om man gör så? Jag har en motor, från en 320 i -85. (L-jetronic)
Mvh //GT6

svintoleffe
Du på värkar motorn, till exempel så kommer du ej att komma igenom bes, då du får en 2.

Ursäkta med tycker det bara är dumt o göra såna saker.

Länk Bimmern
MVH Leffe
GT
107
GT6
OK... Får väl förklara vad det är jag håller på med!

Motorn ska användas i min Triumph GT6 -70 och då ska det enl uppgift inte finnas några avgaskrav! :o)
Alltså... Bort med grejerna om de inte behövs, då detta är ivägen i det trånga motorrummet.

Frågan kvarstår. Påverkar operationen hur motorn arbetar?
Sitter det ngn intelligens i luftburken som mäter avgasernas temperatur/tryck, eller annat.

//GT6

GT
107
GT6
Ingen som har en blekaste...?
parolof
Hade inte riktigt samma förutsättningar, men på min MGB-72 (USA import) så tog jag bort allt som hade med avgasreningen att göra, anslutningar för slangarna som gick till insuget pluggades. anslutningar mellan förgasere och motor som lämnas öppna, är ju detsamma som tjuvluft.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag har en e21 med 325 motor i,och jag har plockat bort allt det du skriver om.Och jag har aldrig fått någon anmärkning hos sbp,eller dåliga avgasvärden.Så mitt råd ta bort all onödig skit.När jag tog bort det så märkte jag att motorn gick bättre.

hjorten
GT
107
GT6
Tack för svaren!

Du Hjorten... Hur gjorde du med slangfästet till luftburken? Pluggade du igen det?

GT6

tr
71
trucken
e30 m20 -86
'egr' sitter bara på svensksålda bilar va ?
parolof
Beror på vilken marknad bilarna såldes på. Olika avgaskrav.
GT
107
GT6
... alltså sitter det ingen intelligens i luftburken, va? Ingen givare som mäter temperatur, eller tryck, för att påverka motorgången? Ingen pump som ska övervinna trycket i grenröret, för att lyckas pressa in och blanda ren luft i avgaserna? Osv. Då är det grönt att kapa bort röret och svetsa igen hålet in i luftburken/ lmm?

Mvh
//GT6

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag pluggade igen hålet i luftburken.

hjorten
GT
107
GT6
Toppen!

Då blir det så, Tack för svaret! :o)

// GT6

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.