AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.079

Bilen gick ojämnt och stannade..

Hej alla hjälpsamma!
Råkade ut för ett hyffsat irriterande fel på min 316 -91 (M40-motor) i förrgår.
Tjejen körde bilen hem från jobbet ca 5km kl 14:30 och den gick fint som vanligt. Kl 15 skulle vi åka 15 mil för att kolla på Sverige-Malta på i Göteborg.

Då startade knappt bilen. Brukar vara mycket lättstartad men nu fick jag ge mycket gas för att den skulle hoppa igång. Motorn gick fruktansvärt dåligt på tomgång, lät inte som att alla cylindrar var med..

Lyckades ta mej iväg några km för att låna en kompis bil. Så fort jag släppte gasen för att bromsa i en korsning dog motorn och var skitsvår att starta igen. Även när jag fått igång motorn och gav mycket gas dog den. Enda gången den gick normalt var när man fått upp farten och körde 50-60km/h på 3:an eller 4:an.
Blev ståendes när jag skulle köra ut i flera rondeller och korsningar, mycket spännande!!

När sedan min kompis skulle köra hen min bil kl 16 dvs en dryg timme senare funkade den problemfritt igen. Mycket märkligt. Provkörde den dagen efter en kort sväng och då var den normal igen.

Om det kan ha något samband så har jag upplevt att bilen luktat ovanligt mycket bensin när man kommer hem och parkerer de senaste månaderna.

Någon som har upplevt något liknande eller kan råda mej var jag ska börja leta fel?

Tacksam för svar!!
Mvh Jonas
ku
147
kuai
320CiM -04
Hej!

Jag hade samma problem för några veckor sedan. Jag tror det berodde på att jag backade upp bilen i en väldigt brant backe och lät den stå där i 3-4 timma. Lukten av bensin känner jag igen för det gjorde min också. (320i -92) Lyckades få igång den, den gick mycket dåligt och dog vid gaspådrag. Drog iväg en sväng på 5-6 km och körde genom alla växlar och gasade. Hem och parkerade. Sedan har den varit som den alltid varit sen -92, lättstartad utan gas!
Min stod på plan mark så det beror nog på något annat..

Mvh Jonas
Testkörde bilen idag igen. Först verkade den helt normal men efter någon halvmil stadskörning började samma symptom igen!
Kraftigt ojämn gång, motorn dör om man kopplar ur och låter den gå på tomgång. Dör även om man ger plötsligt gaspådrag..
Ganska svårt att ta sej hem..

Någon som har någon idé??

Mvh Jonas
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Den berömda luftmängdsmätaren kanske? Min far har samma problem med orolig tomgång på sin.
Men borde bilen gå så FRUKTANSVÄRT illa om det var luftmassemätaren? Går ju inte att köra med, stendör ju så fort man inte håller ett jämnt varvtal på kanske 2500-3000...
Om man släpper gasen så dör den och om man gasar till så dör den också... =)
NF
440
NFd
325im -87
Ja det är mycket troligt att det är lmm-en, den bestämmer nästan
allt i bränslemängd till motorn.
Fastnar den i ett läge, funkar motorn i bara två vissa gasspjälslägen.
Liten gas, högt varvtel eller mer gas, lågt varvtal.

Nisse
Om man hittar en begagnad lmm till en likadan motor (M40) men en annan årsmodell tex -92 eller -93 borde det väl funka?

Hur är det om man hittar en lmm till en M40-motor men 1,8 istället för 1,6 som min är? Funkar det lika bra eller är det olika inställningar?
Läste detta i en anna tråd:

" Har vart på service på bmw och dom sa att luftmängdmätaren inte fungerar som den ska. Undrar om den är lätt att byta?
Dom påstod även att om jag byter den själv så måste jag in och programera luftmängdmätaren hos dom, stämmer det?? Har då aldrig hört talas om att det.. "

Stämmer detta?
Måste lmm programmeras om jag köper en likadan begagnad?

Mvh Jonas
Någon som vet om man måste programmera luftmängdmätaren på en BMW-verkstad om man köper och själv monterar en begagnad av rätt sort som suttit i en likadan motor?
Eller är detta skitsnack?

Mvh Jonas
NF
440
NFd
325im -87
Jag vet inte men det kan bara inte vara möjligt.
Databoxen har väl inte tagit över helt än får man hoppas.
Skulle det vara sant då river jag nog ut min databox och
sätter in 3st dubbelwebrar istället och hoppas att det inte
blir trassel i besiktningen.

Nisse
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har aldrig hört talas om att LMM måste 'programmeras'.... möjligen kan en kalibrering i DME-boxen behövas, men såvitt jag vet är den 'självlärande' och lär sig efter ett tag vilka grundinställningar motorn behöver.
F.ö. skiljer LMM mellan 1,6- och 1,8-liters M40 (det är bl a olika innerdiameter), men alla årsmodeller har samma prylar.

/// Gunnar E.
Tack för svaren!
Har hittat en begagnad lmm av rätt modell för en 1000-lapp..
Ska prova om pärlan blir gladare med ny lmm.
Bahhh!!
Köpte begagnad lmm och monterade den nyss.
Tyvärr går bilen likadant som med den gamla lmm:en...

Bara att fortsätta leta fel.
Kanske bäst att åka till BMW-verkstaden och göra en felsökning. De borde väl kunna se vilken komponent som spökar, eller??

/ Jonas
Hade liknande problem, gick ibland hur bra som helst för att sedan ge upp helt eller delvis.
Fördelaren, hade en liten spricka som öppnade sig ibland.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.