|
|
|
|---|---|
|
Då var jag åter med ett litet bekymmer, först är det mekanisk eller hydralisk koppling på en 735i -89 E32 ? Och till problemet, när man står på tomgång eller kör sakta så låter det ett gnällande ljud från kopplingen, lådan, och trycker man ner kopplingen 0,5-1 cm så blir den tyst. Har inte märkt av att den tar nå annorlunda så därför undrar jag om det är en sak som går att justera eller om det är så att kopplingen är på väg att gå helt enkelt ? "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" Stefan | |
|
Det lät ju nästan som att urtrampningslagret börjar svika. Min kärra Länk |
|
|
Ok det lät ju inte kul om det är på det viset !! Stefan |
|
|
Någon som bytt det själv ?? urtrampningslagret ?? Jobbigt eller ?? Tips ? "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" Stefan |
|
|
Du måste riva ner hela vägen in till kopplingen, dvs ta bort växellådan med allt vad det innebär. Jobbigt? Ja, det är ett rätt omfattande jobb. //Magnus |
|
|
Mmm förstått det, undrar bara om jag kan ha en sådan tur att det bara är en sådan simpel sak som att det är för lite olja i lådan, fick ett tips att kolla det först, han sa att det kunde vara det om jag har tur. Så det är ju bara till att kolla upp det först då. "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" Stefan |
|
|
Givetvis är det alltid smartast att börja den lätta vägen och eliminera andra ev orsaker först. trist att riva hela kopplingen för att inse att man haft för lite olja i lådan. Min kärra Länk |
|
|
Trist som bara den är och blir det nu, Kollat oljan och men nej, inte så lätt inte, Ja! då har jag sommaren räddad då. :-D "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" Stefan |
|
|
Stefan735I: Om ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen HELT så är det med största sannolikhet nåt lager som väsnas i lådan bara...Inte så farligt utan mer ett "skönhetsfel"...Men om det nu verkligen e som så att det är urtrampningslagret som håller på att dela på sig så lär du nog få byta hela kopplingen... Min vinterbil hade tidigare slitet urtrampningslager, det verkligen hoppade o levde om men höll i detta skick i ca 3000mil för mig, felet fanns där när bilen köptes. I vart fall så hade lagret skavt kraftigt mot "lamell-centrum" så i mitt fall blev det en ny komplett koppling... |
|
|
Det blir som ett malande ljud då jag trycker in den, och trycker jag ner den HELT så blir det inte helt tyst men betydligt svagare "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" Stefan |
|
|
Låter som helt klart som urtramningslager. Inte så svårt att byta om du är händig. Lite bökigt kan det vara hemma i garaget , men det går. Byt innan tryckplattan blir skadad eller passa på att byta hela kopplingen när du ändå är på plats. Finns säkert massor med bra instruktioner att hitta. Här är en kort samanfattning 1. Palla upp bilen 2. Demontera avgassystemet 3. Demonter kardan i framkant, vik åt sidan 4. Demontera växelspak,koplingscylinder och kablar 5. Demontera bakre växellåds fäste och vinkla ner motor och låda 6. Stöd växelådan och demontera den bakåt (obs monteringen kan vara lite knepig, tänk på att lamellen måste vara centrerad) 7. Byt lager (busenkelt) Lycka till ;-) |
|
|
Alltid något att gå på iaf. :-D Stefan |
|
|
Någon som vet vad en vxl-låda väger på ett ungefär eller exakt ? Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
Har aldrig vägt lådan, men tippar på en ca 20kg. Tillräckligt tung för att få över sig. /Janne |
|
|
Ok, ska ge mig på att göra det nu i helgen, önskar mig själv lycka till ;-D (Kan behöva det) Återkommer med tid, utr och resultat, samt tänkte ge mig på att fota och skriva hur man gör sedan ifall fler vill göra det Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
växellådan väger 35kg....... Bytt kopplingen samtidigt, bara dumt att inte byta den när lådan är nere! Du får med urtrampningslagret i kopplingssatsen! ///Magnus |
|
|
35Kg, ok det var inte så farligt mycket, jo det blir att byta allt när jag ner den. Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
Ja ha ja, då var jag färdig med kopplingen då, rev ner lådan på 4 tim och upp på 2,5 tim, allt gick bara bra inga svårigheter alls. Tänkte sammanställa men har glömt att ta bilder. Om det är någon som undrar hur man går tillväga är det bara att fråga på. Gjorde det hemma på infarten så det är inga problem att göra det själv. Jag både tog ner och satte tillbaka den själv (lite tugnt men funkar). Urtrampningslagret var PALL men lammellerna och tryckplattan var ok men bytte allt på en gång så nu håller det nog ett antal år till. Fick lös en kopplingssats för 1600:-, inte farligt. Passade på att byta blockvärmaren (hade brunnit) och oljetrågspackningen(läkte lite) också så nu är det bara kvar att byta kylfläkten till AC´n så är det inte ett fel på Bettan. Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.