AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.531

C32 AMG eller B3S Touring

Sida 2 av 4
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nakata: Den bilen ser trevlig ut och manuell är nog helt rätt. Mitt inlägg vände sig mest till Starre som tyckte att AMG'n kändes trög. Jag skulle förmodligen själv ha valt Alpinan då jag tycker AMG'n är förvillande like en vanlig C180 men prestandamässigt så är den snäppet vassare än Alpinan, den har ju trots allt 50hk mer.

___
//Ulf
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Programmer,

just för att AMG:n liknar C180 är den attraktiv tycker jag.

Skulle ha svårt att välja mellan bilarna. Möjligen ta MB:n eftersom jag aldrig ägt något annat än BMW.
Ett alternativ kanske kan vara Audi S4/RS4? Det är väl 380 pållar i RS4an?

/ Joakim

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nakata:

Sätt 320 bak på bilen så får du en riktigt sleeper... =)

För att få behålla Alpinafälgarna så gäller det nog tyvärr att byta ut samtliga vanliga bultar till OLIKA låsbultar...

Om du kunde få ett Dekra-test Länk Länk med fyrhjulsmätning (ev. krockskada) på den så vore det perfekt.

Mvh
Na
85
Nakata
330i Touring
Hej!

Någon som känner till denna Svenska fima? Länk
Som faktiskt har två st C32:or AMG för bra pris! Har pratat med ägaren och han tog sig tid och var informativ om kärrorna. Men har ingen som helst koll på själva firmansom ligger i skåne.Så ni som känner till den eller känner någon som har köpt sin bil där vilken renomè har de ?

SpineKracker
C32an tveklöst!

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Nakata: Jag har köpt en bil av honom samt varit där ytterligare en gång och kikat. Mycket bra att ha och göra med samt mycket fina bilar.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
C32:an alla gånger! Den är snabbare, snyggare och mera komfortabel. Dessutom smäller AMG högt i det här landet, ur statussynpunkt sett, medans medelsvensson knappt känner till Alpina. E46 börjar även bli rätt daterad designmässigt sett...
Av C32 och Alpina B3S, är valet mycket enkelt för min del, B3S, ovanligare, bättre kvalitet, möjlighet till manuell låda, men jag hade i stället för dessa bilar, valt den som ufo tar upp Audi S4 Avant 03- med 344hk V8, Quattro och självklart med 6växlad låda, en underbar vagn!, den enda bil jag kört som är roligare än min 540iM 6vxl, och det säger inte lite.

Mvh Stephan

Na
85
Nakata
330i Touring
Stephan735i med flera.

En Audi S4 eller RS 4 går faktikt fetbort! Har kört dem bägge och visst bra trycyk i motorerna, men annars skittråkiga och framtunga satar. Till och med min 330it är roligare...

Just nu väger det åt C32 AMG:n! Det blir ett beslut i nästa vecka. Frågan är om jag ska köpa den i Sverige eller Tyskland! Har hittad en fin ex i Sverige nämligen !

Nakata:
menar du att S4/RS4 är mer framtunga än B3S/C32? Större och därmed tyngre motor?
En annan sak: är både B3S/C32 bakhjulsdrivna?

/ Joakim

Länk
Na
85
Nakata
330i Touring
ufo

Kan inte den tekniska specen på S4 Och RS4:an men de har inte samma viktfördelning som BMW 50 -50 Sedan är ju V8:an tyngre också...

Det kändes tydligt när jag testade dem på litet krogiga vägar.

I övrigt tycker jag inte om framhjuldrivna bilar då dessa förstör så mycket av körglädjen! Naturligtvis får de bättre vinteregenskaper om de har Quatro , men den hämmar också prestandan som är betydligt bättre i både C32 AMG och B3S:n .

Na
85
Nakata
330i Touring
ufo

Sorry! Glömde besvara dig på frågan om AMG:n och B3S:n var bakhjulsdrivna. Ja det är klart ! ALPINA är en förädlad BMW, de skulle aldrig komma på tanken att byta till felhjulsdrift ;-)

Nej, BMWn "anade" jag var rätthjulsdriven :) men jag visste inte om C32an var det...

/ Joakim

Länk
852
Sörpan
325xi -02
Om man vill ha en unik C32:

Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, man kan ju extraknäcka som lantbrevbärare med denna;-)

___
//Ulf
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Lite kommentarer bara: Alpinan finns/fanns (?) som Allrad (4WD), huruvida M-B's motsvarighet "4-Matic" finns till just C32, låter jag vara osagt. (Den finns till E55/E55T iaf - en idé kanske?...)
Audis V8 är extremt kompakt, skulle bli förvånad om den vägde avsevärt mycket mer än Alpina- eller Mercasexan! Siffror, någon? (Gissar på c. 195 kg för S4:ans vinkeljärn) :-)

DÄREMOT går en -03:a S4 bort direkt pga face-liften som kom nu - jag vill iaf inte ha "förra modellen", när en ny finns ute...
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Ohh RS4:an klipper dom bilarna så duktigt så det är inte sant.

C32 finns endast med bakhjulsdrift, gamla E-klass, W/S 210 kunde kombineras 55 AMG och 4-Matic.

Om senaste utseende är ett krav, försvinner C32 från listan, i och med att C55 med CLK:s nos har tagit över tronen, som top of the line modell, dessutom med V8:a, som jag är mycket svag för.

Mvh Stephan

Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
RS4:an har ej V8. Och viktfördelningen är Audi dom kan sin sak. Herregud man kan inte jämföra en RS4:a med en C32 amg eller en Alpina. Det är ljusår mellan dom bilarna o Audin.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.