AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.530

C32 AMG eller B3S Touring

Sida 1 av 4
Na
85
Nakata
330i Touring
Hej!

Beslutsångest! En B3S Touring eller en C32 AMG touríng?
Båda har jag hittad i Tyskland för ungefär samma peng...

C32 AMG vet jag inte så mycket om, förutiom alla recensioner jag läst om dem inklusive just C32 AMG. Som fått fina .......

Jag vet Mercann är lite gubbig , men jag är ju en snar 41 vårar :-)

Någon som vet.... om några svagheter på C32 AMG ? Eller rent av har ägt en sådan?

Mvhk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vilka årsmodeller tittar du på?

___
//Ulf
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
C 32 har också 6:a va?

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, 6:a med kompressor. 354 hk har jag för mig. Har en kollega som har en sådan. Går väl nästan jämt med en M3:a.

___
//Ulf
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har inte ägt någon c32 men var länge inne på att skaffa en. Jag tycker att du ska försöka provköra båda bilarna och bilda dig en uppfattning om vilken som passar dig bäst. Jag tycker personligen inte (snart 40) att MB;n är gubbig. (OT: Körde en CL 500 i helgen som däremot kändes ultragubbig),

Mitt intryck är att C32 inte har några andra svaga punkter än andra w203, dvs se upp för elektronikproblem och var vaksam med rosten. Men som med alla andra begagnade lyxbilar gäller det att vara extremt uppmärksam på historik, skick och dokumentation. En bil som ser fin ut i hallen kan vara ett lik i verkligheten. Detsamma gäller naturligtvis Alpinan.

Lycka till!
Se om du kan hitta något inressant om MB C32 här Länk
gr
407
grizzli
Jag tycker C 32:an är långt ifrån gubbig :P Lite emot mina priciper att säga emot BMW/Alpina men C 32:an är snabb,snygg och RÅÅÅ.

MVH//Anton

Länk
Nakata:

Har kört C32 i kombi visst den är skön att köra men den känns lite trög ocg inte lika rapp som Alpinan. Tror dock att utrymmen är större i MB kontra Alpinan.

Tyckte inte om inredningen i MB såg lite plastig ut(carbon inlägg) fanns ingen harmoni utan bara en massa knappar överallt:))

Säger som många andra testa bilarna och så du kan bilda dig en egen uppfattning

Lycka Till
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kommentar från min kollega: C32:an är "lättare" att leva med än den M3 E46 han hade tidigare då den funkar glida komfortabelt med samtidigt som den har brutala prestanda när man är på det humöret. Kollegan hade en nästan ny E500 mellan dessa bilar och den var för mycket komfort och för lite sport så C32 var helt enkelt en bra kompromiss. Tror att Alpinan är i det fallet är ganska lik C32:an, då den också går att få med automat samt kombi.

___
//Ulf
gr
407
grizzli
Om man nu väljer mellan C 32 och M3 blir valet utan tvekan M3. MEn nu är valet Alpina och MB.

MVH//Anton

Länk
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Så enkelt val så ALPINA. Så läcker den B3S alpina. Mycket mer historia o klass o gud vet vad på alpina än AMG.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nakata:

Mercedes har haft större rostproblem än BMW/Alpina, Alpina lär hålla värdet bättre än Mercan i det långa loppet, framförallt då B3S.

Mvh
Helt klart Alpinan. Den har mindre värdeminsking, är mer unik och roligare att köra.
Än om C32 AMG:n, eller C-klassen överhuvudtaget, är en väldigans snygg och trevlig bil, tycker jag inte den är värd pengarna. Frågetecknen för kvaliteten på nyare Mercor gör att dom knappast är värda stålarna... Framförallt att rostskyddet är lika illa som på Ford Mondeo och Hyundai Atos (dvs i prinicp sämst på marknaden!) är riktigt pinsamt, och helt oacceptabelt på en bil i Mercas prisklass!!!

Köp BMW och glöm Benz!

//Chrille
Na
85
Nakata
330i Touring
Det är 02:or båda två strax över 300 t. Dessutom fullmatade...
Det blir ett svårt val En C32 AMG touring kan man ju alltid testa här i Sverige. Mén värre med B3S Touring. Det finns ingen registerad B3S överhuvudtaget i Sverige..

När det gäller prestandan så tror jag att AMG:n är faktiskt något vassare kontra B3S.

Enligt ett MB forum i US är AMG:n vassare än M3:an ! Tyvärr gå det bara att få den med Automatlåda..

Invändigt är Alpinan snyggare ! förmodligen också bättre kvalite på inredning. Utvändigt är det är det lika, med en liten favör till AMG:n som ser betydligt modernare ut!

Storleksmässigt näsintill lika kanske liten favör till AMG:n

Rosten är ett problem säger några. Hm... Har själv råkat ut för rost på min 330it. Servicekillarna upptäckte rost under huven på den senaste servicen. Jag fick en sprillans ny av BMW. Så MB är inte ensamma på den punkten!

Reservdelar till Alpinan kommer att var dyrare. 0m det nu behövs...

Sedan är det ju jävligt hårt att skiljas från mitt favomärke så det tar emot rent känslomässigt....;-)

Klart det är roligt att åka i en B3S Touring. Ensam ägare i Sverige!
Men C32 AMG Touring är inte heller så vanlig ute på vägarna. Vanliga C32.or finns det dock gott om...

Vidare tror jag som många andra här att AMG:n har ett sämre andrahandsvärde. Varför har den sjunkt så grymt mycket på 3år ?
Det exet jag har kikat på har sjunkit över 400 t helt otroligt....

Mvh

Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
bmw_chrille: Du tycker att C32:an är för dyr, om man t.e.x jämför den med M3:an, så kostar en M3:a ungefär 50.000 kr mer än C32:an, (250.000 vs 300.000).
När de gäller kvalite, ta t.e.x kvaliten på M3:ans motor S54B32, så har jag inte hört talas om något ras på en C32 motor MEN jag har hört talas om massor på M3:ans motor, vart tog kvaliten vägen...
När de gäller rost och elproblem så har jag hört en del problem från Mercedes, men detta fixas på garantin!
Detsamma gäller oxå M3:ans motorproblem!
Men har man otur och köper en importbil, som ofta dessa bilar är, så blir de mycket svårare att få de på garantin, och då tar jag hellre lite rost än en rasad motor, tror de kostar några kronor till att åtgärda...

Mvh/ Peter
Hutz1975:

Gällande M3:ans motor så är det under 1% som fick problem och de har samtliga(Sv)gått på garantin så vitt jag känner till.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har svårt att tro att en bil med följande prestanda kan kännas trög. Iof data för en sedan men lägg till några tiondelar...

Motorart V 6
Hubraum 3199 ccm
Aufladung Kompressor
PS - UMin 354 PS - 6100/Min
Nm - UMin 450 Nm - 4400/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 5/Automatik
Test in ams 1/2003
Gewicht 1655 kg
0 - 80 km/h 3,7 s
0 - 100 km/h 5,0 s
0 - 120 km/h 6,7 s
0 - 140 km/h 8,9 s
0 - 160 km/h 11,1 s
0 - 180 km/h 13,9 s
0 - 200 km/h 16,9 s
1 km, stehender Start - s
Vmax 250 km/h

En Alpina B3S Touring med Switctronic gör enligt Alpina själva 0-100km/h på 6,6s (5,8s med manuell). I praktiken säkert någon tiondel bättre då Alpina ofta är lite pessimistiska...

___
//Ulf
Na
85
Nakata
330i Touring
Programmer

En manuell B3S gör 0-100km på 5,4 s. Touringen 5.8 Toppfart 266km/h . Skulle inte vilja ha en Switronic.....

Alpinas Automat/Svitronic sackar ner B3s:en rejält...

Den jag har på lut är som tur är manuel!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du någon länk till annonsen på Alpinan?

Som tur är har rosten mest kommit på motorhuv och baklucka på BMW/Alpina, ställen som är lätt utbytbara. Har själv sett en E-klass med rost vid skarven fönster/tak...

Även om Alpina är dyrare än BMW på reservdelar så har mercedes/AMG alltid varit i särklass dyrast av dem (förutom Ferrari förstås =)).

Mvh
Na
85
Nakata
330i Touring
rob_t_j72

Här är den Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.