|
|
|
|---|---|
|
Tjenixen.. Min orginal BMW telefon var nästan död när jag skulle ringa imorse... den tänder upp när man sätter på den men sen slocknar den efter 1.5 sek .... har kollat säkringar 43 o 44 de är hela....Bilen är en 528 step 96... Vet nån nåt om mitt strul?..... Matte | |
|
Spänning finns om den startar upp. Jag skulle kolla alla anslutningar (lurkabel, kortläsare, kablage bak vid telefonmodulen). Prova med reset genom att lossa inkommande kablage några minuter. FP |
|
|
Tjena Folke....... Jag har kollat säkringar o kontakter o simhållarmojjängen o öppnat upp den o okulärbesiktigat den, hittar dock inget... Gjorde en diagnos,men den sa inget om nåt fel.... Har du nåt mer förslag?.. mvh matte |
|
|
Bildiagnos då eller? Den kollar nog inte på GSM:en. Vilken telefonmodell är det, kan du beskriva felet mera i detalj? Gör den alltid exakt likadant när du slår på strömmen, samma 1,5 sek osv. Har du möjligen nån kompis med samma apparat där du kan byta över luren t.ex? Sen kan man ju byta black boxen bak i skuffen. FP |
|
|
Det var bildiagnos som jag körde ,När telefonen slås på tänds displaybelysningen och tangentbelysningen+ en rund ring,dock lyser inga siffror i displayen(tror ioförsig att det tar nån/några sek innan dom tänds på en fungerande enhet). Efter ca: 1-2 sek slocknar allt.Innan felet uppstod hade jag den programmerad att sättas på när tändningen slogs på,det som händer då är samma förlopp som när jag trycker på den manuellt. Den uppför sig precis likadant varje gång man provar o sätta på den.... På Bc :n är den helt "död".. startar inte alls (går ju att starta luren från telefonknappen i vanliga fall). Jag tog loss blackboxen bak igår o öppnade den okollade ,inget vid fel vid en snabb översyn.. Hittade dock en lustig grej.. det finns en simkortshållar i den med...?? Vet du vad den är till?.. Har tyvärr ingen jag kan provbyta med.... hmmm undra va det kan vara... första riktiga felet på 2 år..... mvh matte |
|
|
Du kan sätta ett simkort i hållaren bak och ha som "grundsimkort" sätter du in ett annat i luren så är det det som används istället. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Stämmer att det finns dubbla SIM-hållare på vissa. Men felet beats me. Har visserligen skruvat i många telefoner, men inte denna modellen. Du får nog gå till nån som har service/utbyte för att till att börja med fastställa vilken del som är defekt. FP |
|
|
När jag satte i simkortet i black boxen i skuffen så kom jag ett steg längre.. Den lös upp som förut.. men sen kom oxå tut signalen som kommer när man drar igång telefonen.... den lös ca 10sek nu...... |
|
|
Så pass! Det verkar som om nåt glappar, och när man flipprar med grejorna så kan det tillfälligt komma igång igen. Härliga fel! FP |
|
|
Folke.... vet du vad det är för OEM tillverkare på BMW s telefoner...?...Jag antar att det är Motorola...Jag pratade med en kille på mitt jobb som jobbat med telfonservice.. Han sa att om det inte är glapp eller fel på länken ihop med bc displayen etc.. så kunde det vara programvaran i telefonen som har flippat... matte |
|
|
Jo stämmer. Motorola är det i min, men jag tror de har haft annan leverantör nån gång också. Jag har varit i Motorola 2200 och 2500 som är snarlika de black-boxar som sitter i BMW, men troligen lite äldre. Är nog så att varianten i BMW har egen programvara just för kommunikationen med displayer och multiratt mm. BMW vill säkert byta ut boxen om du frågar där, men det är sista utväg tycker jag. FP |
|
|
Efter ett febrilt felsökande o letande efter kablar(vart de går) osv.... hittade jag nu en liten komponentbrand på simkortshållarkretskortet som är mellan armstöden.. på baksidan av kortet är det en trissa som brunnit + att en komponent påa framsidan har spruckit av värmen.... Ska ta kortet till mitt jobb imorrn..har några killar som jobbat med mobiltelerep...(jobbar på en utvecklingsavd på ettt telecomföretag). Hoppas vi har komponenterna hemma..och det inte är någe mer trasigt.. Återkommer med resultat..... matte |
|
|
Vart liten lätt försening i mitt felsökande pga att jag vart sjuk en vecka.... Har nu varit i kontakt med grannen ..(motorola solna).. De hade inga scheman men däremot hittade han en av komponenterna (2R2 ,högeffektsmotstånd) på ett skrotkort som jag fick( nån motorola mobillur ?..!+??) Han tipsade mig om en kille på Englunds tele i kista... men han hade inte schema heller.... Har nu kommit till sista chansen .. ska kolla på en polares bil (hoppas han har samma lur i sin ,740 e38). Hoppas jag kan läsa av triisan o hitta en likadan på nåt skrotkort eller nåt... Sen får man hoppas på att det inte är nå mer som pajjat.... Återkommer senare hur det gick... //matte |
|
|
Har nu bytt komponenterna efter en vild jakt på dom... Dock ville den inte hoppa igång ändå....*f...n* Får väl söka mig en begad .... matte |
|
|
Kolla med signalstyrkan på kungsholms torg 4! De brukar vara duktiga på telefoner. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Eller hummingbird elektonik eller vad firman heter. Ligger i Hjorthagen nära Pizzerian och korvkiosken mitt i Hjorthagen. På gatan som går igenom "centrum" En riktig elektronik expert som kan laga det mesta. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
styrman.. Jag har varit i kontakt med motorola ,BMW o Engströms.. ingen av dom har schema över den... Bmws R&D i tyskland har den men de släpper den inte... Men tack ändå.. /matte |
|
|
Kolla med hjorthagen! Han är ruggigt bra på sånt där. Kan nosa sig till felen och är dessutom billig. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.