|
|
|
|---|---|
| Om säljaren säger att han har både antispinn och antisladd betyder det att han har både DSC och ASC+T? det gäller en 323 Ci-00. Är dessa möjliga att stäng av med knapparna under ACn? | |
| Står det DSC så är det både antisladd och antispinn. Står det ASC så har den bara antispinn. DSC var standard i Sverige from årsmodell 2002. | |
| På min E60 står det DTC. Man kan koppla ur delvis om det är djup snö eller koppla ur helt genom att hålla knappen inne i ca 20 sekunder.. Kopplar man ur delvis så blir bilen mer instabil, men med antisladdsystem. | |
|
Det är felaktigt att det bara är antispinn om det på knappen står "ASC", även bilar som har ASC+T har en knapp där det bara står "ASC" Mig veterligen så är de enda BMW som bara har ASC (utan T) E32 och E34, på deras knapp står det också bara "ASC". Förvirrande, men så är det. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Det är väl så att ASC+T arbetar bara på bakhjulen medans DSC & DTC är aktivt på alla fyra? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
ASC+T är antispinn, DSC är antisladd. Antisladd betyder att systemet kliver in och häver sladdar medan antispinn bara ser till att drivhjulen inte roterar fortare än icke-drivande hjul. Det är väldigt enkelt att testa, kör på halt underlag och kasta om ratten utan att gasa, om bilen får sladd så har du inte DSC (aktivt). Man ska givetvis inte testa detta om det inte finns tillräckligt med utrymme att stanna även om bilen snurrar, en stor oplogad (tom) parkering brukar vara lämpligt testområde. Mer info finns hör: Länk och här: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ASC-T jobbar även om bilen får en sladd för att räta upp den, det räcker att enbart styra in lite sakta i en hal böj utan att gasa och det släpper på nått hjul så jobbar systemet. Inte enbart vid gaspådrag för att hindra slirning. ASC-T jämnför alla fyra hjulens hastighet. DSC jobbar förebyggande dvs motverkar en sladd innan den har uppkommit. ///MVH Hasso Länk |
| Litet OT: Är det nån som hört nåt om att det går att programera om DSC systemet så att det blir mindre brutalt? Tycker det är skönt att ha DSC, men den är ju så grymt känslig - tillåter ingen som helst aktiv körning. Dock blir det litet bättre när man håller knappen intryckt i 20 sek. | |
| ASC+T går inte in och bromsar framhjulen vid sladd som DTC:n gör. | |
| hasso, skillnaden är väl att ASC+T är helt passiv (stänger bara av kraften till bakhjulen och ev bromsar dem) medan DSC aktivt bromsar lämpligt/a hjul för att räta upp bilen. Eller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som Mats säger så bromsar inte ASC-T framhjulen, det gör däremot DSC i lägre farter har jag noterat på min 540, det är inte meningen att det ska hinna bli nån sladd alls med DSC. Min 528 med ASC-T, jobbade systemet med att räta upp bilen efter att en sladda börjat även om du bara styrde upp bilen i sladd i en kurva utan att gasa, så fixade systemet till så bilen rätade upp sig utan att jag på nått sätt påverkade bilen gas eller broms, ASC.T bromsar bakhjulen i lågfart och stryper gasen om så behövs, i högre farter stryps enbart gasen. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.