AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.765

elkontakt till dragkrok, dimljus lyser när jag kopplar på husvagnen

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Hej!
av någon anledning har jag köpt husvagn...
Nåväl, när jag kopplar på vagnen och ansluter kontakten tänds dimmljuset på bilen!
Känns som ett jordfel men jag har aldrig råkat ut för något liknande. Bilen funkar perfekt med diverse släpkärror men husvagnen gillar den inte!
Jag har för mig att det finns ett stift som går till laddning av husvagnsbatteriet i kontakten, kan det vara där felet ligger?
Nån som har kopplingsschema till kontakten?

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Jodfel och jordfel, alltid dessa jordfel....) Vilken bil gäller det, och vilka dimljus, bak eller fram? Ev. laddning i uttaget innebär ju bara ständig +12V på en pinne, borde knappast påverka några lampor på bilen. Funkar ett korrekt kopplad släp så bör felet ligga i husvagnen, någon har gjort en icke standard variant i släpvagnskabeln verkar det.
Länk till bild på uttag: Länk
men 54G är troligen inte ursprungligen +12V, borde heta 30 isf.

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har faktiskt sökt som en dåre på nätet för att hitta anledningen och nyss fann jag en sida från holmax där det står att 54G används antingen för dimmljus eller + matning för laddning av husvagnens batteri. i mitt fall är den kopplad till dimmljusen och då husvagnens batteriplus ger ström "bakvägen" så tänds mina dimmljus.
både fram och bak faktiskt.
Vanliga släp har ju inte behov av laddning så därför har ju de fungerat.
se länk:
Länk

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
en sidoeffekt blir ju att om jag slår på dimmljusknappen på bilen så laddas batteriet i bilen eller tänker jag fel?

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
i vagnen menar jag ju..
går och lägger mig!

Helt riktigt, dimljus på ger batteriladdning i ditt fall. Fast det är inte så lyckat med fast B+ ut på en pinne i uttaget. När du startar bilen kan det lätt flyta 25-50A eller mera baklänges när startmotorn arbetar, beroende på status på dit bilbatteri resp husvagnsbatteri. Varken kablage eller kontakt klarar detta, risk för bränt kablage och kontakt, i bästa fall...
Det skulle varit kopplat så att ett relä i bilen slår till och levererar ström först när bilen är startad, då kan du inte heller tömma bilens batteri när du står stilla, och bilen kan inte tömma husvagnens batteri osv. Går att fixa med ett relä på D+ (blå kabel) på generatorn t.ex.

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
efter lite funderingar så har jag beslutat att kapa sladden i husvagnsuttaget som går till 54G.
Bedömmer att jag inte kommer behöva ladda husvagnsbatteriet den vägen.
Sen är det ju enklast också.
tack till elguru folke!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.