AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.338

Bensinpriser i Europa

Sida 2 av 2
Tycker också att vi sväljer allt för mycket för lätt.

Ok att ett beslut tas fram med allas samtycke osv. Men lite mer friktion kunde ju skapa mer debatt och på så sätt skapa mer förståelse för situationen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag tycker det är stor skillnad på bensinkvaliten. Kör man en trimmad/chippad/överladdad bil så märks det rejält, verkar som oktantalet kan vara si och så med. Har fått köra med ett "ägg under foten" för bilen riskerar att spika annars.

Tankade t.ex samma oktan i Italien och vågade inte pressa bilen det allra minsta.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag kommer att åka genom många östländer nu i Juni. Jag ska tänka på vad jag tankar och se efter hur bilen går. Så ska jag redogöra här sen. Men jag kan säga att jag aldrig någonsin märkt nån skillnad. Bara att bilen gick ovanligt snålt i Frankrike/Schweiz under värmeböljan juli/augusti 2003. Men det kan ju ha varit värmens förtjänst eller nåt...

mvh
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Man skall ju tänka på att i vissa länder så har man 92 oktan o kanske till och med lägre? Och då säger det sig självt att bilen drar mer...
52
447
528:n
528i -96
Fast drar en bil mera soppa på 91 än 98 oktan? Verkar bara vara turbomotorer som påverkas!? Vet ej själv.....
Ok jag tror att nåot av inläggen jag skrev försvunnit.
Kanske var för att jag nämde både saab och volvo i samma inlägg, inte läst forumreglerna på sistone kanske har lagts in ngt förbud mot det på senare tid.

Skrev bara kort att v40 med gdi motorn är riktigt känslig för skiftande bensinkvalité. Saab turbo likaså.

-Phil
andha45
Nu låter det som om bensinen är mkt dyrare i Sverige än i andra länder. Västeuropa har ungefär samma prisnivå, och i Tyskland (och ibland även Danmark) brukar bensinen vara dyrare än i SVerige! Åtminstone de senaste 3-4 åren. Fördelen med den svenska nervositeten är att det ibland är utdragna bensinkrig så att man kan tanka typ 1 kr billigare ofta. Under 10 kr är inte ovanligt trots ca 11 kr i riktpris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.