AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.337

Bensinpriser i Europa

Sida 1 av 2
52
447
528:n
528i -96
Lite förvånad blir man när man kollar bensinpriserna ute i Europa, det visar sig att vi i Sverige konstant höjer priserna på bensin och skyller på världsmarknaden. Konstigt att nästan alla andra länder ute i Europa med Shell m.fl kan hålla i stort sett samma priser från förra året... Svenskarna är ett tålmodigt släkte som verkar finna sig i att skinnas av oljebolagen... Kanske inte ett direkt 5 serie ämne...Jo, en 528 drar så lite bensin att det får läggas in här som reklam för en manuell 528:a, världens effektivaste maskin.......100 mil på en tank om man vill...det Ni!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag åker själv med kolbåten till Polen nästa måndag så jag undrar om det finns nån länk med bensinpriser ute i Europa.
Jag vet att det fanns en länk här på forumet förut. Men dumt nog bokmärkade jag aldrig den.

mvh
52
447
528i -96
Kolla på adac.de
52
447
528i -96
Länk

Klipp ut och klistra in för bensinpriser i hela Europa.....
Nästa bilsemester blir till Vitryssland.....Billig bensin och billig mat.
Kanske bara finns 2 tankställen och korvkiosker längs vägen....
Nja kvaliten kanske inte alltid är så hög.

Tex i Ungern så dricker alla våra bilar mer... hmm vad kan det bero på? Och alla vi känner säger samma sak.

Så jag skulle inte se fram emot en bilsemester i vitryssland....

-Phil
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Okej, håller på och räknar nu. Någon som vet vad Slovakien har för valuta?

mvh
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

forinter har dom, ska åka genom nästa vecka, har varit där förut :)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Men för i hela helvetet BAADER!!!

Det har INTE forinter i SLOVAKIEN utan "KORUNA" (Krona) precis som i Tjeckien. FORINT har de i UNGERN.

*BAWORAK*
528:n- Intressant det du säger, har märkt exakt samma fenomen de gånger jag varit på semster utomlands och jämfört bensinpriser.
Priserna på bensin i Sverige är extremt nervösa, är det minsta förändring på några cent/fat så rusar priset upp dagen därpå. I Österrike när jag var där i vintras så var priserna konstanta på de mackar jag besökte under veckan, i Sverige hade de naturligtvis höjts under samma period.
Det har varit exakt samma sak i USA, Danmark, England etc när jag varit där.

Kronkursen vs USD spelar viss roll här men jag tror det till största delen beror på den obefintliga konkurrensen här hemma, mackarna och bolagen blir allt färre här pga sammanslagningar och dålig lönsamhet. Därför tar de alla möjligheter de kan för att tjäna lite extra när de vet att alla andra följer efter.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

oj jag blandade ihop dessa länder, har aldrig växlat till deras valut bara åkt igenom lite snabbt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer: håller med om att våra priser är nervösa men jag upplevde samma sak i USA när jag bodde där. Var inte ovanligt att våra lokala mackar ändrade pris 1-2 gånger per dag. I USA är det också stora prisskillnader mellan stater samt även inom samma orter. Det billigaste jag tankade under 2001-2002 när jag bodde där var $1.03 för 1 gallon (3,78 liter). Mer normalt var ett pris kring $1.35/gallon.

___
//Ulf
Och alltid så är det Statoil som höjer priset först...

Keep your distance!
Ha
110
Habul
530dA -99
PhilipS: att din bil drycker mer bensin har kanske med körsätt att gjöra. Vi kör våra bilar fortare utomlands än här.
Själv tycker att diesel är bättre utomlands, i alla fall min bil är piggare när den körs på utomlands icke möljvänliga skit.
Svar nej ! Soppan ÄR sämre.

Möjligt att Dieseln är lite roligare utomlands.

-Phil
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
he he, ni som säger att soppan är sämre respektive bättre i utlandet kan ni redogöra för varför ni tycker/tror det.

Jag har tankat i 16-17länder och har aldrig ens tänkt på att det skulle vara nån skillnad.

Jag tror det är kvalificerat skitsnack. No offense! =)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är helt klart så att kvaliteten på bensinen i de gamla östaterna åtminstonde har varit sämre. I dag tror jag dock att skillnaden är betydligt mindre.

___
//Ulf
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ingen fara Baader, lätt hänt, samt att länderna gränsar till varandra.

Men jisses Philip S... Vad grundar du dina påståenden på? Jag har åkt bil i centraleuropa hela mitt liv, Tjeckien, Sovakien, Ungern, Rumänien och ALDRIG upplevt någon skillnad.

Det har alltid funnits bensin att tillgå i dessa länder (även om Rumänien länge länge var ett problem (köer på flera mil ibland), farsan och jag hade alltid med oss två tre kanistrar som vi lämnade efter oss hos vänner och bekanta så att om det skulle skita sig hade man alltid soppa) och det har inte varit ngt fel på den. Däremot har de haft ngt som kallas för NAFTA som gick att köra de flesta bilar på, detta är ngt jävulusikt vidrigt. Det är/var en form av dieselbensin och gjorde att bilarnas avgaser luktade satan och svart rök kom konstant ur avgasrören.

Men att säga att kvaliteten har varit/ är sämre i dessa länder är rent skitsnack.

*BAWORAK*
52
447
528i -96
Kristoffer, visst är det intressant fenomen att svenska oljebolagen kompenserar sig snabbare än utländska!? Man undrar varför sverige ska vara den sista sovjetstaten... I dagens sverige så går det knappt att konkurrera på lika villkor. Accepterad maffia kallar jag det. Går igen i nästan allt från asfaltsanläggare till bilförsäljare - Alla är överens om priserna... Räcker med att komma till Tyskland så ser man vad konkurrans och friare marknad betyder för konsumenterna!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Japp visst är det märkligt. I Tyskland tjänar de överlag bättre än vad vi gör här. Men de flesta varor är billigare i Tyskland än här. Som sagt märkligt..
Ok jag kan bara tala för just Ungern. Där så är det MOL som levereras så gott som all bensin utom ARALs och AGIPS soppa.

"Testerna" är helt ovetengkapligt grundade och är snarare observationer. Då man kör en bil i konstantfart och avläser förbrukningen manuellt på färrddatorn osv... Kommer längre på en tank icke MOL soppa osv. En hel flock med folk jag känner har liknande observationer.

DETTA grundar jag mina påståenden på.

ATT DET INTE ÄR SKILLNAD PÅ BENSIN OCH BENSIN, DET ÄR SKITSNACK!

Jag tycker inte detta är något att bråka om det är bara så. Var det inte teknikens värld som gjorde ngt soppa test för några år sendan. Kan vara intressant läsning för den intresserade.

-Phil
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
Vi svenskar är inte bara ett tålmodigt folk vi vet inte heller hur vi ska sätta oss emot alla skatte höjningar...

Uppror vad är det???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.