AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.278

523 eller 528 ?

Miper335
Skall köpa en E39 årsmodell 98-00 Touring och har fastnat för 528 men alla lovordar 523.

Prestandamässigt skiljer sej 523 inte nämnvärt ifrån 525 24valv som också en gång fick rykte om sej att vara det vettigaste köpet.

Finns det t.e.x utrustning i 528 som inte 523 har eller något annat viktigt av betydelse.

Skiljer försäkringen mycket åt o.s.v

På pappret är 528 betydligt vassare men då komforten är hög så kanske den skillnaden inte märks så mycket ?

Finns det andra saker som kan skilja om man t.e.x väljer en -00 istället för en 98:a ?

Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
528 eller 523 låt det enskilda exemplaret avgöra... båda är mkt pålitliga, starka, snåla och härliga bilar.

99 kom dubbel Vanos
00 kom face-lift
01 kom DSC

__
///M som i Mugge.
Sök! Finns approximativt en miljon trådar som handlar om 523 versus 528.
Miper335
Har läst någonstans att dubbel Vanos skulle ge lägre förbrukning men jag vet inte om prestandan förändrades!

Hur som helst så verkar ju en 99:a vara ett bättre köp om inte prisskillnaden är för stor.

Var hittar man en sådan jämförelse Bjoerck ?
Hade själv en 523i. När jag körde polarens 528 så kände jag direkt prestandaskillnaden. Prestandaskillnaden mellan de 2 motorerna är inte försumbar som vissa säger. Bränsleförbrukningens skillnaden är däremot försumbar. Enda nackdelen med 528 är att försäkringen är lite dyrare.
Miper335: Använd funktionen "Sök inlägg" och skriv exempelvis "523 AND 528". Vågar lova att du får läsning för flera timmar framöver!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mugge: Faceliften kom iof -00 men för modellår -01 och således fanns denna varken på 523 eller 528 då dessa då ersattes med 525 och 530.

Håller dock med om att låta det enskilda exemplaret avgöra. Fördelen med 528 är ju att dessa ofta är mer välutrustade.

___
//Ulf
Köp den bilen du vill ha, brukar bli bäst så. ;)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Programmer:

medveten om att 523/528 inte fanns i facelift version... inte heller med DCS som std.

Jag ville bara belysa när de enligt mig viktigaste stegen i E39ans utveckling kom.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mugge: gissade att du nog hade koll på läget och bara var lite otydlig i ditt inlägg.

___
//Ulf
273
Pärlan
BMW 523i -96
Skiljer ca. 2000:-/år i försäkring om jag inte minns fel.
Har en 523:a och tycker nog att motorn känns lite klen nu efter ett år i min ägo.

OBS: 523:an är dock otroligt komfortabel och bilen i sin helhet är fantastisk. En 2,8 hade bara gjort bilen lite bättre. / J

BMW - För att det känns rätt!
Mugge,

har för mig att DSC fanns som tillval innan 01, har för mig jag har sett 98-99 har det. Man kan iofs kolla www.schwacke.de för att vara helt säker på vad som gick att utrusta med.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ja DCS fanns som tillval tidigare.... men jag menade givetvis som standard utrustning.

__
///M som i Mugge.
Miper335
Tack för era synpunkter de har hjälpt mej en hel del i bilvalet.
Det som är logiskt för många är att man måste tänka på allt i sitt bilval.

Själv har jag tänkt mest på hästkrafter och utrustning och stirrat mej blind på det.

Givetvis är det bättre att få en Svensksåld 523 med få ägare och i toppskick istället för att få en importerad 528 med tvivelaktig historik.

Letar upp en fin bil helt enkelt sen får den heta vilket som!
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Ang försäkringar så tar tex inte Aktsam 528:an men de tar 523.

Diesel-Framtidens melodi / JK
För mig så var det ca: 500kr eller mindre i skillnad i försäkring mellan en 528 och en 523.

Skall du prompt köpa svensksålt så finns det betydligt större utbud av 523:or.
Miper335
Jo PowerMac ...försäkringsbiten kan jag nog överleva då jag inte tillhör "högrisk" försäkringstagaren som de så fint kallar det.

Dessutom går det att diskutera en del om man har fler försäkringar att "deala" med.

Säkert finns det fler Svensksålda 523:or utav den enkla anledningen att de var billigare och att den var/är rosad utav motorpressen.

Har idag kört 523 med aut och dubbelvanos samt 528 manuell med enkel Vanos ( 99 resp 98 ) och kan tyvärr inte tillåta mej säga att 523:an var direkt slöare trots automaten.

Teoretiskt och enligt dem flesta så är det bull.....men jag tror nog att det behövs lite mer körning med båda för att avgöra.

Min korta erfarenhet blev att 523:an verkade svara på lägre varv.

Vad jag skall säga om "Promt måste köpa Svensksålt" vet jag inte men du får gärna berätta VAD nackdelen vore att köpa en Svensksåld då priserna är dem samma.

Helt ogrundat är det inte att många importerade bilar har manipulerats på ett eller annat sätt.......och om inte ....vem kan bevisa motsatsen?

Rostmässigt har de importerade bilarna som jag har sett varit sämre och detta gäller även skicket i övrigt samt utrustningsnivån.

Jag valde en 523:a framför en 528:a pga försäkringspremien.
Jag betalar idag 3400 kr /år helförs i Aktsam. Detta bolag
tar ej 528:a, och andra bolag skulle ha ca 7000-10 000 kr för
en 528:a. Det tycker jag ej 20 extra HK är värt.
Jag är mycket nöjd med min 523:a !!

Magnus
Miper335
Okey Wikström!

Verkar som det skiljer sej mycket mer på försäkringsfronten än vad jag trodde.

Trygghansa vill ha 8600 ( resp.10400 för import ) för en 528 medan Länsf. ( där jag har alla andra förs. ville ha 7.400 oavsett Import.

523 kostade 7900 ( svensksåld ) hos Trygghansa och 6200 hos Läns.

Ålder och hemstad utgör nog den största skillnaden men jag skall kolla Aktsam också.

Läste i Teknikens värld att en 525-93 kostade 31000kr/år för en 22 åring att helförsäkra i Stockholm resp ca 6000kr för en 62årig dam på glesbygden.

Med de summorna förstår man att knappt några ungdomar själv står skrivna på sina bilar.
Mugge, DSC kom som std på e39 i och med årsmodell 02 iallafall i tyskland.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.