|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att importera 204 Hk 330D touring. har hittat en som verkar fin i Tyskland. Det står Netto export på bilen, är det priset jag får betala vid ett ev köp av den tyske försäljaren. Hur funkar det att köpa bil av en privatperson i tyskland, är det svårare? Hur är 330 D touringen 204 HK nån som kan dela med sig sina erfarenheter? Hoppas någon kan svara på dessa frågor. | |
|
Om det står "netto" eller "netto export" så måste du lägga på den tyska momsen på 16% för att få det aktuella priset i och med att du köper bilen som privatperson. Att köpa privat är väl inga problem anser jag men kanske inte o rekommendera första gången du köper bil i Tyskland. Köp av en större handlare, helst auktoriserad så får du inga problem varken vid köpet eller efter! Mvh. |
|
|
McCracken: Momsen i Sverige är 25% så det "lönar sig" att betala momsen i Tyskland som är 16% vilket Rolex nämnde. Det är nästan bara handlare som har annonser med "Netto/Export preis" och de bilarna/annonserna brukar jag sålla bort på en gång. Privatköp är ofta billigare men det förutsätter att du kan mycket om bilar/BMW för att inte bli pålurad en milskruvad eller krockad bil... Svensk bilprovning godkänner INTE importerade bilar som har blivit trimmade i Tyskland och har effektökningen registrerad i Fahrzeugbrief! I och med du vill ha 204Hk-versionen så skulle jag rekommendera xd alltså fyrhjulsdrift, och om du vill trimma den längre fram så rekommenderar jag manuell låda, då automaterna till dieslarna är underdimensionerade på E46 och E39. Den här verkar fin: Länk Mvh |
|
|
Tack för upplysningen. Momsen på 16% skall endast betalas om det står netto eller exportpreis. Men om det står MwSt. ausweisbar då, vad står det för? rob_t_j72: Bilen var fin men saknar navigator. |
|
|
Det betyder att momsen är avdragbar (t.ex. om man har firma). Har du nån länk till "din" bil? Mvh |
|
|
rob_t_j72: Jag har även kollat denna bil, dock ingen touring. Tycker denna verkar fin men eftersom jag inte kan någon tyska så vet jag inte allt som står i annonsen. Det är för övrigt en BMW handlare så chansen att bli lurad kanske är mindre. Det jag vill ha som är viktigast är M Sportpaket,farthållare,multiratt. Dock så vet jag inte om priset är bra jämfört mot sverige, går det att pruta hos en märkeshandlare?? Här är texten om bilen: Angebotsnummer: 006058 Kraftstoffart: Diesel Lackierung: saphirschwarz metallic Leistung: 135 kW/ 184 PS Polster: Leder Montana schwarz Hubraum: 2926 ccm EZ: 05.2002 Preis: € 20.900,00 Frei ab: sofort MwSt. ausweisbar: Nein km: 78.822 Vorbesitzer: aus erster Hand Ausstattung Xenon-Licht, Bordcomputer, Multifunktion für Lenkrad, CD-Laufwerk, M Sportpaket II Dynamische Stabilitäts Control III (DSC), Klimaautomatik, Leder, Lordosenstütze für Fahrer und Beifahrer, Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer, Durchladesystem, Sportfahrwerk, Armauflage vorn, Durchladesystem, Nebelscheinwerfer, Sportsitze für Fahrer und Beifahrer, Blinkleuchten weiß, Autotelefon mit schnurlosem Hörer Top Comfort Paket, Sportliche Fahrwerksabstimmung, Fensterheber, elektrisch vorn/hinten, Scheinwerfer-Waschanlage, M Aerodynamikpaket II, Regensensor, HiFi Lautsprechersystem, Radio BMW Business, Interieurleisten Alu Black Cube, M Lederlenkrad, M Leichtmetallräder mit Mischbereifung 18 Zoll, Individual Dachhimmel anthrazit, Grünkeil-Frontscheibe, Hochglanz Shadow Line, Modellschriftzug - Entfall, Fußmatten in Velours, Raucherpaket, metallic, Anti-Blockier-System ABS |
|
| Normal prutmån hos en Bmw-handlare brukar vara cirka 3-4% men det kan väl variera som allt annat. Någon risk o bli lurad finns det som regel inte. Att köpa hos en aukt. handlare kan vara att rekommendera för dig om du inte köpt någon bil i Tyskland tidigare. För o jämföra priser mellan Sverige <-> Tyskland så kan jag rekommendera dig att kolla på bilweb.se, bytbil.com, blocket.se och powerbörsen. De största tyska sidorna är mobile.de och autoscout24.de. Man får ganska snabbt en klar prisbild och märker snart om det är lönt o pallra sig ner till das Vaterland. | |
|
McCracken Trodde du skulle ha en 204 hk 330d......? Den du kopierat in text till är ju "bara" den äldre 184 hk. Köpte själv min silvermet touring -02 med 8000 mil och liknande utrustning fast utan M-pkt 2. Svensksåld och fullservad/fulldok gav jag strax över 200k. Hör för övrigt inte kört den nyare 330d motorn men det ska ju enligt modellguiden skilja 0,3 sek till hundra. Min går fin fint i alla fall och vill man i framtiden ha mer så är det ju bara att chippa den...........= ) Tror för övrigt att du får upp i pris en ordentlig bit för att hitta en 204 hk 330 med M-pkt 2. Mvh |
|
|
Wadstedt79: När var det du slantade din 330d? Har blivit fruktansvärt sugen på en sådan även om jag inte kommer byta bil förrän till våren. Efter att kollat runt lite så blev jag lite förvånad att 330d står så högt i pris jämfört med 330i, 330i var ju trots allt dyrare i grundpris -01, -02 vilket är dom årsmodeller som jag tittat på. Det hänger säkert ihop med det mycket mindre utbudet av dieslar än bensinarna. Så eventuellt får jag ta en resa söder över. Wadstedt är det någon utrustning eller dyl som du tycker att jag absolut inte får missa? Behövs t ex sportchassi eller räcker det bra med orginalchassit? Tack på förhand! |
|
|
A_Persson Jag köpte min 330dT för ett par mån sen bara och är mycket nöjd för första gången på länge. Kombinationen av prestanda/vrid och förbrukning tycker jag är mycket bra. En i mitt tycke mycket trevligare bil en tex 328 E-46 men det är ju såklart en smaksak. Ja de ligger högt i pris i förhållande till bensinarna vilket är lite tråkigt när man ska köpa en. Tror också att det har med det mindre utbudet att göra samtidigt som jag tycker dieslar ofta ligger snäppet högre i pris än sina bensinsykon även när det gäller Audi/Mercedes som jag också kikat på emellanåt. Jag har originalchassit och tycker det duger gott och väl. Var väl egentligen ute efter en bil med M-pkt när jag köpte min men hittade inte en enda 330dt med M-pkt till salu då. Ang utrustning då.... Se till att inte köpa en med den fula manuella AC'n som många verkar ha i Tyskland. Riktig digital klima ska det vara. Sen är ju avsaknaden av multiratt (med farthållare & stereokontroll) nåt som kan göra bilar svårsålda senare. De var ju standard i Sverige. Jag skulle heller inte vilja vara utan de sköna sportstolarna förslagsvis skinnklädda då eftersom jag inte är ensam om att se schinnet som ett måste i min Bmw. Navi är ju trevligt att ha men inget måste i mina ögon. Har själv en eftermonterad smidig sak och saknar inte orginalmonterad navi. När det gäller stereo tycker jag faktiskt den vanliga business stereon funkar skapligt. Lycka till och skriv gärna sen vad det blev! Mvh |
|
| Är inne på en 02a 330D så jag följer denna tråd noga :) | |
|
Jag har precis importerat min 330d Touring och har ännu ej regbesiktigat bilen. Jag ser här att det finns några som är intresserade av modellen och tänkte höra om Ni anser det vara en fördel om bilen är lastbilsreggad. När jag ändå ska göra en regbesiktning så tänkte jag göra två flugor på smällen. Jag har inte tagit in bilen enbart för att sälja den och tjäna en massa pengar. men det är ju korkat att lbregga bilen om den sedan blir iskall på marknaden om man vill sälja den om ett år eller så. |
|
| Om den blir iskall pa marknaden är det väl bara att regga om den till personbil? Kör pa med Lb-registreringen säger jag! | |
|
Blir inte kul om Polisen stoppar dig med lab-reg och baksätet monterat. Risk för rättegång och dryga böter... Men om du tänkt använda en sådan lyxbil som en 330dt ändå är, till att åka runt som en fritidsbonde med lastgaller utan baksäte: kör på! |
|
| Multiratt går att eftermontera, finns kablar framdragna på alla bilar, även de som är beställda utan detta (ytterst nödvändiga) tillbehör. | |
|
Rolex: Om du eftermonterar en multiratt får man då farthållare på köpet eller är det bara funktionen för stereostyrningen som kommer att funka? ___ //Ulf |
|
| Programmer: Även farthållaren kommer att fungera. | |
|
Intressant: Letar själv en 320d till frugan och har sållat bort åtskilliga bilar pga saknad multiratt, dels för att den 4-ekrade utan multi är fruktansvärd ful men främst för att min fru vill ha farthållare. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.