|
|
|
|---|---|
|
bmw 325 e30 med gt37, prospark tänning o sprut, kan de fungera ihop med en khöler kam på 302 grader? | |
|
Ring köhler och fråga...jag lovar att du får ett bra svar! KEEP THE THROTTLE WFO WIDE FUCKI´N OPEN |
|
|
ok. har hört folk som sagt att man inte skall åka med för vass kam när man kör me turbo. någon som kört turbo med någon vass kamaxel? |
|
| klart man ska ha vass kam när man kör med turbo, så du kan öka fyllnadsgraden mer. | |
| Kör inte fnatte med 745 skåpet jävligt vassa sugis kammar på sin 16V motor? | |
|
Duration (som 302 grader står för i detta fallet) bestämmer bara hur länge ventilen är öppen. Den kan gott vara öppen länge även på en turbobil. Det som skiljer mellan turbokammar och sugkammar är nockvinkeln. Den styr överlappet mellan avgas och insugsventil. På en turbomotor så vill man inte att nockvinkeln ska vara för liten eftersom avgas och insugsventilen då är öppen för länge samtidigt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Glömde skriva vad jag tror om din kam som turbokam. Troligtvis så är det en väldigt vass sugkam du har med en väldigt liten nockvinkel. Det gör kammen till en dålig turbokam. Orginal kammen är troligtvis bättre för överladdning i detta fallet. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J. Dredd har helt rätt i allt han skriver här. Vi har riktigt elaka turbokammar med rätt nockvinkel för tillämpningen. Angående Volvo 745:an så vill jag minnas att dom körde med 112 graders nockvinkel mellan kammarna, så att kalla det "sugmotor kammar" tycker jag är fel. Det är klockrena turbokammar, och här ju då ett lysande exempel på varför twin cam motorer är trevliga att jobba med. |
|
| Bäckis: vad kostar en kam hoss er till en m20? | |
| Hur är en 272/272/111 gr. med 11mm lyft att köra turbo med? | |
|
tigerbjoern en fråga bara nyfiken hur va kamen i din sugmotor? e sugen på en sån men e den för vass? 325mannen |
|
|
har inte testat kamaxeln ännu, den e helt ny. De va det jag trodde att den inte var optimal för turbo. skit. skulle köpt en Enem kam istället... men men, nu sitter allt monterat o klart så nu e de bara prospark tänningen och sprutet kvar att få till det sista. en 450hk hoppas man på men de får vi se då med den här kammen... hmm tack alla för svar. en lite fråga till.. har garett gt37 agg och har tagit olja från olje tryck kontakten, räcker olje flödet eller bör man ta olja från något annat ställe? pumpen flödar lite bättre än orginal. |
|
|
hej igen! bilen har rullat runt 120 mil nu. grov mappad och 1bar laddtryck. bilen går klockrent över 3000varv. tomgång finns men låter som en v8... varvstoppen ligger på 9000varv. inga som hellst problem att varav den till 8500varv. det roliga är att den börjar dra redan vid 3500varv och bara ökar hela vägen upp till 8500varv. släpper hedlöst på 1-2 och 3an kört en bra bit över 240 (mätaren slutar där..) har 3,46 i utväxling på bakaxeln och varvade runt 7000varv, så det gick fort.. kul som fan. trodde aldrig det skulle fungera med khöler kamen men den värkar fungra toppen. snacka om att de e skoj med turbo på e30 hejsvejs |
|
| Bäckis: Okej, trodde det var hemskare än så, då minnds jag väll helt galet då :) | |
| Återingen ett bevis på att teori och verklighet inte alltid stämmer överens. Glider själv omkring med en Dr Schrick 304 i min M10 turbomaskin och den är hur snäll som helst. Det finns även folk som åker 316 och 328/316 och turbo med mycket bra resultat. Nu är det ju iof 8v och stenåldersmotor jag pratar om. | |
| Varvstopp på 9000rpm på en m20!? Are you kidding me or what? | |
|
jo de stämmer bra. varvstopp vid 9000rpm, motorn har varit en sväng förbi Custom racing. där fixade de nya lagerlägen,balanserade och och kontrollerade blockets kondition och fixade lite. gick på 11 papp. smidda verdi stakar sitter det i med. toppen e portad och har nya ventilstyrningar. dubbla ventilfjädrar (standard) klarar enligt khöler en hel del. jag va mycket skeptistk men va fan de fungerar ju. att nämna, jag har en tjockare topp packning ( 3 mm). 3lagers stålpackning med lösa stålringar runt cylindrarna. var även där skeptisk men även den fungerar finfint. kanske bästa att sänka ner varvstoppet till 8000-8500 i fall man missar en växling. kan ju gå åt skogen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.