|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte sänka min bil lite och sen göra en fyrhjulsinstälning jag går utbilning som plåtslagare men har goda kontakter till dom som går mek så jag kan ställa in hjulen gratis. Till min fråga kollar bilprovningen alla bussningar och leder noga efter glapp eller skiter dom i sånt. Jag undrar eftersom jag vill vara extra säker på att allt shysst innan man ställer in allt. Jag förstår att den beror på vem som besiktar men så där över lag ni kan väll lämna lite synpunkter. | |
Niclas.S |
Det är väl självklart att dom kollar bussningar o leder speciellt i framvagnen, iaf utav egna erfarenheter. Men det finns säkert nån "slapp" B-man som inte är lika noga. OO=00=OO |
|
Kollar dom noga bakvagnsbussningar Jag har hört att dom skiter i det det är därför jag undrar. |
|
|
annars är det bara att påpeka att du vill att dom skall kontrolera det ordentligt så lär dom nog allt göra det. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Lita och lita...när du gör en bilbesiktning så beror det alltid på den människa som gör denna koll. Säg bara att du vill att de gör en ordentlig koll av t.ex framvagnen,då gör de det och förhoppningsvis så hittas det glapp som finns... Men de har inte speciellt många minuter på sig att göra en full kontrollbesiktning, så säger man inte till extra vad som ska kollas extra noga så kan det hända att vissa bussningar och leder ej anmärks på trots att man vet själv att glapp/def. förekommer. Apropå bakvagnsbussningar/tvärbalksbussningar/silentblock så har de börjat kontrollera dessa extra noga enligt min erfarenhet iaf..För en fem-sex år sedan kontrollerades dessa bussningar "aldrig" enligt min erf. iaf.. Mvh Janne. |
|
|
bakvagnsbussningar är ju en klassisk bmw sjuka så det kollar dom säkert dom som är erfarena iaf. min bil: Länk |
|
|
Min erfarenhet av detta är att dom INTE kollar bussningar och leder speciellt noga. För några år sedan var jag och besiktade min E28 med totalt slut spindelleder utan att dom upptäckte det. Jag hann inte byta dom innan besiktningen nämligen. Framhjulet kunde röra sig ungefär nån centimeter i längsled vid inbromsning. Har även besiktat andra bilar med dåliga bussningar utan att dom anmärkt på det. Så vill du vara på den säkra sidan, byt alla leder och bussningar som du misstänker är dåliga eller be dom kolla extra noga. |
|
|
Leder och lagringar kontrolleras naturligtvis. Vad man bör tänka på är att exempelvis länkarmslagringar ska vara mycket glapp (enligt Bilprovningens bedömning av storleken på en brist, något-påtagligt-mycket) för att föranleda en anmärkning. Länkarmslagringar och "silentblock" ska alltså vara rejält glappa eller direkt skadade för att det ska föranleda en anmärkning. Ofta byter man dom långt innan det går så långt då komforten påverkas i mycket större utsträckning än trafiksäkerheten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.