|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Undrar vad det är för fel på min växelspak... Den är "sladdrig"... Lägger jag i t.ex 5ans växel så ser det ut som om att jag har i neutralen för den flyttar sig.. Kan vicka den mycket i sidled... Kan det vara någon bussning som behöver bytas? tack på förhand | |
| Ja, det finns att köpa en lös bussning på BMW. kostar inte mycket men spaken blir klart tightare. Lätt att byta förövrigt. | |
| loctite menar du nr 3? | |
|
rolle83: Troligen är det bussning nr 5 som har kastat in handduken: Länk. För en bättre överblick om vad som skapar glapp i växelspakslänkaget, så kan du läsa mer på länk (framför allt på slutet): Länk Jag har bytt alla bussningar/länkar på in E34 och det är helt klart värt besväret: /Z-motor |
|
|
Bussning nr 4 menar jag, inte 5 (mutter). Hissa upp bilen och titta med ficklampa/känn efter med handen på denna bussning. Överdrivet stort glapp i sidled orsakas ofta av att denna gummibussning har helt eller delvis släppt från sitt metallfäste. Annars så orsakas stort glapp i sidled bl.a. av slitet T-kors med mera. Som tidigare sagt, läs mer på länken i inlägget ovan för helheten. /Z-motor. |
|
| jag är inte så jätte bra när det gäller bilar... någon som har lust att förklara vad som är fel, vad det kostar, hur jag gör om jag byter delarna själv och om det är svårt... tack så jätte mycket för alla svar | |
| Om du tittar på länken som Z-motor visade så är det länkarmen 11 som du kommer åt om du hissar och kryper under bilen. Ta lös 13 och byt 12. Ta samtidigt lös växelspaken(dra rakt upp) och byt 7. Detta gjorde en klar skillnad på 520 jag ägde för några år sedan. I satsen jag köpte ingick 14-20 på skissen men eftersom det var lite bökigare att byta och jag var nöjd med det jag beskrev ovan så lät jag det vara. Man ska inte slita ut sig i onödan. | |
|
Tror som tidigare sagt att det är bussning nr 4 som har gett upp, hissa upp bilen och kolla underifrån. /Z-motor |
|
| bussning nr 4??? vad är det för något? | |
|
Okp, nr 4 är inte en bussning utan en lagring, se tidigare inlägg ovan. /Z-motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.