|
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat på vakumklockan för tomgångsregleringen. Den verkar ha ett "neutralläge" där den står när motorn är avstängd och då motorn går på tomgång. Sedan följer "reglerpinnen" från klockan med ut, när man gasar motorn. Men "reglerpinnen" ligger då aldrig emot reglerplattan till spjället... (Den petar ut i tomma luften alltså.) Vad har vakumklockan för funktion egentligen? Hur jobbar den? Vad får det för konsekvenser om man ersätter den med en enkel "stoppskruv" i stället? Anledninge till den konstiga frågan, är för att reglermekanismen är ivägen. Jag bygger in en 320 i motor i min Triumph GT6 och det är trångt... // GT6 | |
|
Min 320 är italien import, har ingen klocka överhuvudtaget, funkar ändå... den ska om jag har rätt dämpa gasreturen vilket troligen har med avgasrening att göra. Mvh Per |
|
|
KANON BRA Per, 1000 Tack för svaret! :o) Då plockar jag bort den och hoppas på det bästa. Dock blir det till att sätta dit en stoppskruv istället, för annars blir den nog ingen tomgång alls. Då stänger väl spjället helt, misstänker jag. Visst har du någon form av "yttre stopp" på din motor i alla fall, va? (Typ en skruv eller något...) Mvh // GT6 |
|
svintoleffe |
Den där vakum o tyrck klockan om ajg inte minns helt fel, är för att bromsa gasspjället när du släpper gasen. Jag vet ej om du ska ta bort den, men låt den sitta där, då den har någon funktion. Den har ej emd tomgången o göra, då du har en speciell skruv för tomgången, på ditt insug Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Nej, på min finns inget "yttre" stopp, tror att enda funktionen är att dämpa i reningssyfte. Enligt min mening inga problem att ta bort den. Dessutom har äldre m20/B20 motorer med fördelaren på en lustig vacuum reglering vi denna som går att koppla bort, även denna är en suspekt avgasstyrning/dämpnig av ngt slag, detta tips fick jag av kompis som är BMW mek o min gamla 320 86a gick lite bättre efter detta. Mvh Per |
|
|
Tack för svaren! Jag provade att ta bort klockan, med följden att spjälljusteringsarmen föll tillbaka rejält. (Var övertygad att luftspjället stängde helt). Jag provade ändå vrida på nyckeln och motorn gick igång direkt! Trots att spjället fallit tillbaka mycket mer än tidigare, alltså. Tycker jag var lite konstigt, men okej jag är nöjd ändå. :o) En annan grej... Det sitter andra klockor på ett par rör som går mellan grenrör och luftrenare. Vet ni vad det är för något? Det verkar stopp om jag sätter munnen emot slangen vid luftrenaren och suger. Däremot kan jag utan problem blåsa i genom rören, mot grenrörshållet. Kan det vara något som ska kyla grenröret, eller ska det blanda friskluft med avgaserna i ett renande syfte? Jag provade att plugga hålet, efter slangen, i luftrenaren och starta motorn igen. Då blåser det ut avgaser i rörstumparna som går ner i grenrören. (Jag tycker det talar mot sig själv, då jag hade hoppats på ett vacum...) Mvh // GT6 |
|
svintoleffe |
Dom rören får du ej plugga, då kommer du aldrig igenom bes, då det är egr ventilen. Det är för avgasreningen, dom måste funka för o komma igenom bes. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Misstänkte att det var något sådant... Hur fungerar den egentligen? Påverkar den motorgången på något sätt? Motorn ska användas i min Triumph GT6 -70 och då ska det enl uppgift inte finnas några avgaskrav! :o) Alltså... Bort med grejerna om de inte behövs, då även detta är ivägen i motorrummet. //GT6 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.