AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.001

Vad finns under insuget på M60?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min tomgång är inte helt 100 % trots membranbyte och nya stift, den missar lite och varvtalet är bara kring 500 rpm när den är varm. Jag hör också ett märkigt sugande ljud från insugstrakten men kan inte trots massor med startgas hitta någon läcka. (membranet avslöja sig direkt med startgasen) Ljudet är inte helt konstant men kommer alltid vid ett snabbt gasuppsläpp så därför känns det som en vakuumläcka tycker jag.

Frågan är vad jag skulle kunna hitta under insuget om jag plockar bort det? Finns det några spännande slangar? Brukar plastinsuget spricka på undersidan? Några andra observationer någon gjort innan jag plocka bort det?

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Well, nu har jag varit där under och tittat. Det finns nästan inget alls där, ett rör till vevhusventilationen, knacksensorerna, pluskablen, det är typ allt. Ingreppet kräver lite ficktjuvstalang men är inget konstigt, man bör väl inte röka eftersom bensinslangarna till fuelrailen måste bort.

Någon vakuumläcka värd namnet hitta jag inte utan det nya spåret är en dålig tändspole som inte är helt med i leken. Byte kommer att ske.

//Magnus

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
hmm, har liknande problem på tomgången. Tycker att 500 rpm är lite för lågt samt aningens vibrerande. Kollade du slangen mellan membranet och btr:en?,
det ska jag undersöka.

//rodge
BmwCS #5251
Länk
Rodge,

Touché!... Samma med min (500rpm), bytt allt och ändå lite vibrationer och aningen låg tomgång, misstänker att den tar tjuvluft så skall kolla det.

MVH,
E38B12
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
560 rpm ska vara normalt.

__
///M som i Mugge.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Den lilla korta slangen till btr:n hade tendenser till sprickor men inget som gick igenom.

Min dåliga tändspole hitta jag genom att testa kollar bort spolarna en och en medan motorn gick på tomgång. En spole kunde man koppla bort utan att gången påverkades nästan alls och när jag bytte plats på de så följde felet med spolen.

Ska bli spännande att se hur det uppför sig med en ny spole. Frågan är var man köper den billigast? 750 kr på mekonomen iaf, kanske finns bättre pris?

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det lite märkliga sugande ljudet gissar jag nu har med menbranets normala funktion att göra, någon som vet bättre?

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.