AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.332

Vatten på golv E30 M3

ke
19
kerish
M3 E30 -87
Jag har vatten på golvet i min bil... det är mest vid förarplasten men även lite blött vid passagerarsätet fram!
Känns som jag har kollat överallt och kan inte se varifrån det kommer...

Någon som vet eller haft liknande problem?
Hade liknande problem på min E 30, hittade läckaget ovanför pedalerna. Där finns ett hål där alla kablarna går in från motorrummet, gummibelgen runt kablarna läckte. Jag fixade det med silicon.

/ Henrik
ke
19
kerish
M3 E30 -87
Ok... får nog kolla det... kan det läcka in så mycket där? har rätt så mycket vatten på golvet... kommer in även om bilen bara står ute när det regnar...
Jag vet jag tyckte oxå det va konstigt men efter att jag tätat så försvann vattnet, kan ju vara något annat men det var så jag åtgärdade felet på min bil. Har du taklucka? kolla tätningen där med isåfall.

Mvh / Henrik
ke
19
kerish
M3 E30 -87
Det finns bara ett sätt att få reda på det...

Tack för hjälpen!

MVH

Jim
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
har samma problem på min m3:a. jag har inte heller lyckats hitta var d kan läka in vatten nånstans men jag har bara blött på pass.sidan. men jag har hört flera som haft detta så d verkar inte vara helt ovanligt...
li
25
linbä
325iM-89
Det kan vara dreneringen från frisklufts intaget som är tät. Så då rinner vattnet in genom ventilationen nere vid fötterna. var du det felet på min.
svintoleffe
Ursäkta mitt kiomiska inslag.

Men det låter som ett när ni kommer ut en vacker dag, så ser ni ett gäng ankor simma i bilen=)

Det kan mycket möjligt vara att det är skit, så inte vattnet kan rinna igen drenering.

Ibland brukar man kunna ta vanligt kranvatten, för o kolla med, men cirka 95 % av gångerna går det inte, då måste man använda smutsvatten för o hitta felet, då det har en annan densitet än vad vanligt kranvatten har.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ca
20
Cato2
318i-89
min e30 tog in vatten på passagerarsidan, undersökte lite, det hade samlats vatten och rostat igenom lite bakom batteriet, på batterihyllans kant mot torpedväggen, därifrån droppade det ner på mattan.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ni som har nerver kan lyfta på golvmattan och kika...

E30 rostar precis överallt (speciellt under underredsmassan), kan med 98% säkerhet säga att det finns inte en bil som är 100% rostfri i begreppets rätta mening.

Klassiska ställen om det läcker in vatten är;

- Under fotstödet (under asfaltsmattorna) vid förarsidan samt motsvarande plats på passagerarsidan (Länk

- Batterihyllan Bild: Länk och en till Länk

- Under gummilisten till framrutan

- Under underredsmassan kring torped och balkar i motorrummet

Kika även i hjulhus bak, rostar lätt igenom bakom all body och underredsmassa. Bild: Länk

Ni med M-paket bör plocka bort det och rengöra samt rostskydda bakom det (samt beställa nya tätningar). Bild: Länk

Självklart skall dräneringar kollas, ni som har AC kan titta bakom mittkonsolen där avriningen för kondensvatten sitter (går lätt att skruva bort för kontroll).

Bilar med taklucka kan ha trevliga rostangrepp under innertaket då dräneringsrören mycket lätt blir igensatta och börjar rosta innifrån. Dräneringsslangarna går igenom "dubbeltaket" bak till bagaget och ut i avluftningen till kupén (sitter på varsin sida längst bak i "baljorna" i bagaget bild: Länk ). Går att rengöra dräneringen med hjälp av exempelvis pianotråd.

Takluckan är förbrukningsvara, rostar innifrån och kan börja läcka.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag hade samma problem som Torres.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.