|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hastighetsmätaren och har slutat fungera på min 635 csi 83a. har inte en aning varför.. har hört att det kan vara så batterier i instrumenten som kan vara slut. eller kan det va givaren vid växellådan eller vart den nu sitter som är sönder.. behöver all hjälp som kan fås då den ska besiktigas snart. | |
|
Vad jag förstår av din text så är det någonting mer än bara hastighetsmätaren som har slutat fungera? Givaren till hastighetsmätaren sitter på diffklumpen. Batterierna som sitter bakom instrumenten har vad jag vet ingenting att göra med hastighetsmätaren? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
trippmätaren och `körsträckemätaren´ funkar inte och inte heller den där lilla bensinförbrukningsmätaren. alla dessa ska tydligen sitta ihop så det lutar åt givaren som då sitter på diffklumpen... Tackar för det. 635 Csi är lätt bmw snyggaste modell länk till min bil: Länk |
|
| fler som har bilder på sina 635or?? | |
| Hej. Har precis samma "problem" som dig och undrar om de löst sig och om de va givaren? | |
| Hela instrumentet är ihopsatt i tre delar med "stift" och mellan dessa kan det bli dålig kontakt . Har haft detta isär och kollat . Har också mätt upp batterispänningen i backuppbatteriet och kollat att det är riktig kontakt överallt | |
|
Jag har också samma problem med min E24. varvräknare, tankmätare och tempmätare fungerar hur bra som helst...men hastighetsmätaren (trippmätaren med) är helt döda... Någon som vet vart man kan få tag på en ny givare? för har hört att instrumentbrädan kostar skjorta att köpa ny! Även vissa funktioner på färddatorn fungerar inte som de skall, det som igenkligen fungerar på den är ute-temp och klocka/datum. Någon som vet vad de kan vara för fel på den? Skall köpa nya fälgar till min skönhet med! Har länge drömt om Rondell Y-design. Tycker de passar helt klockrent på E24:an! Men pratade med en kille som har 17 tums Rondell på sin (8 tum fram, 10 tum bak) och han sa att man var tvungen att slippa bort en kant på bakskärmen för att få de att passa! Vill hälst ha 18 tummare med 10 tum bak. Är detta en omöjlighet om bilen är sänkt 5 centimeter runt om? (Håller nämligen på att byta stötdämpare och fjädrar på den, så skulle vara väldig bra och veta hur mycket den går att sänka, med 17 tummare alt. 18 tummare på. Tackar inte heller nej till tips till vilka fjädrar som är bra och vart man kan få tag på dem, då jag inte införskaffat några ännu med tanke på att jag vill att de nya fälgarna skall passa! Med hopp om MÅNGA positiva svar! / Markus! |
|
| Har ny bytt givaren i bakaxeln utan resultat... Antar att man får börja röja bland kablarna fram till instrument huset o se om de e paj el kondens ngn stans annars får man riva hela instrumentbrädan el hu får man ut mätarhuset annars?? det sitter ju inte som på de andra bmw:s med 2 skruv i ovankant.. ngt tips för enklare DEMONTERING? | |
|
tobbelito: vad kostade givaren? är tveksam till att det är givaren i min 635a ändå. verkar som det är lite glapp och ärgning på g. kan va lite jobbogt o hitta felet. |
|
| Tog en från en annan bmw jag har. | |
| Ngn som fått ordning på sin hastighetsmätare? Ska strax börja Göra iordning 6 serien för nästa sässong.. Vore bra med en fungerande h-mätare... | |
| bytte själva mätaren på min e28,hjälpte mig iallafall! | |
| okej, Får försöka hitta det. ngn som har en liggandes? | |
|
en ensam kabel båkom hastighetsmetaren glapp 058 |
|
| Okej. Får kika p det 058: hur fick du bort Mätarhuset ur intrumentpanelen? Ser ut som ett mysterium i mina ögon.. | |
| Lyft med en liten skruvmejsel el dyl täckplasten över check cont. panelen och den lilla täckplastbitenpå höger sida om instrumentet så kommer du åt skruvarna. Ta bort panelen under ratten\instrumentbrädan.Lossa bultarna som håller upp rattstången och sänk rattstången så du får tillräckligt med plats att ta ut instrumentet. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Normalt på dessa bilar då de börjar bli lite gamla. Plocka ut mätarhuset lossa på kortet ock kolla på ledningsbanorna i kretskortet! Kan börja oxidera då det blir fukt i detta klimat vi lever i! konstigt va?!! Kan ha oxiderat samt kortslutits mellan ledningsbanorna! Antingen räcker det att skrapa lite där man ser att det är grått mellan banorna eller så måste det lödas på nya banor!. Har själv haft detta problem på en 635Csi_85 |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ursäkta men kommer inte ihåg om 83:an har wire eller är elektronisk?! Har ett fräscht mätarhus med wire om det behövs begär en 500 spänn om du e intresserad finns i Sthlm |
| 83=elektroniskt,men man kan väl aldrig vara säker,eller?beroende på när bilen är såld? | |
| Min är elektrisk. Men tack ändå. Tack så mkt för tipsen.! | |
Hej Tobbelito! Som du såg hade jag en -85 som problemet var detsamma Wire styrda mätare ersattes med elektroniska. Alltså var min också elektronisk! Skadar inte att öppna o kolla. Lossa ratt stången så är mäatrhuset ur på 0 tid! glöm inte att använda kontaktspray på anslutningarna, kan också oxidera! MVH Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.