|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett litet problem med min 525 -91 när bilen har precis blivit starat alltså bilen är kall!..då går dEN SOM bara den! men när bilen blir i vanlig temperatur så blir det så här! nä'r jag kommer in i låg fart i 2:ans 3:ans växel o ska gasa uppåt så hackar den!..rätt mycke upp till 50kmh och kanske mer!...men den gör alldrig så när den e kall o det e ganska störigt Om nån har gått igenom det! eller vet hur man fixar det hade verkligen uppskattat att få informationen! Ps/händer då värmen är nån milimeter efter halva strecket på värmemätaren! | |
|
Testa att kolla den blåa givaren på termostathuset, det är den som styr "choken". Om den är skum så får motorn fel blandning, då kan den gå så konstigt. Kolla även bränsletrycket så det är ok. Har du kollat de vanliga sakerna, luftfilter, tändstift, bränslefilter mm ?? Har du kollat efter tjuvluft ?? Det var några tips från mej i alla fall, berätta gärna om du hittar vad det var... Förresten, lite ryck får man nog räkna med, många som har problem med det om man söker här. Verkar nästan vara standard med lite ryckig gång...Är även så för mej med ibland. |
|
| har sportluftfilter o slangarna verkar vara okej! men bränslefilter har jag inte kollat än..men det händer bara när bilen e varm inte när den e kall!..men jag ska kolla den blåa givaren vid termostathusen jag är inte så duktig med bilar men hur kollar man bränsletrycket!..o hur ska jag kolla om den blåa givaren är inte bra:$ tack för svaren:D uppskattas verkligen | |
|
Givaren kollar du med en multimeter, eller ohmmätare. Bara att rycka loss kontakten och ohm-mäta över givaren. Mät både vid kall och varm motor. Värdet låg på min 225 ohm vid varm och 3500 ohm vid kall(13 grader). Är inte säkert att det är det som är fel på din, men är en enkel sak att kolla upp... Bränsletrycket borde det inte vara fel på, för då skulle det bli så när den är kall, eftersom trycket bör vara högre vid låg temperatur. Men annars får du sätta en tryckmätare på bränsleslangen (matarledningen) efter filtret och före fuelrailen(förgreningen till spridarna typ). Sen är det bara att kolla, på min låg det vid tomgång på ca 2.6 bar och grundtrycket låg på ca 3 bar. |
|
| tack så mycke ska kolla upp det så fort det går!...men det kan också vara bränslefiltrer eller för bilen har precis blivit köpp! byt olja o tändstift men inte bränslefilter så kolla upp blåa givaren o bränslefiltret vore bäst det kan bara vara filtret!...så blir bilen bra:)...tack så mycket för dina tips!.. | |
| Jupp...Och kolla även så att det inte drar tjuvluft, är ju inte bara slangarna utan kan ju vara packningarna till insuget mm...Gå lös med startgas så får du se. Kolla även upp lambdasonden så inte den är kass... | |
|
På min M50 så märkte jag inte att den drog tjuvluft vid insuget med startgas. Ganska lätt att ta bort inuget på M50 i alla fall. Jag rengrjorde bara mina packningar riktigt ordentligt och packningsytorna sen applicerade jag Wurth packningslim nu skall det vara TÄTT. Vid vevhusventilationen var det lite väl mcyket glapp så den blev också rengjord och ditlimmad. -Phil |
|
|
Om du inte hittar något fel efter de tips du fått kan du kolla kompressionen, du kan ha en bränd ventil. Hade samma symptom på en Granada-sexa en gång (frid över den bilen) gick bra kall, hackade vid pådrag när den var varm. Vi hoppas på något enklare. \\Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.