AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.328

Min nya 523:a

Sida 3 av 4
andha45
Precis som bjoerck skriver så är det förstås riskfyllt.
Jag gillar inte heller att man ser "billigare försäkring" som en fördel - det är ju en typ av försäkringsb***
Jag känner till ett fall med en chippad turbobil som rasade efter några tusen mil. 60 tkr reparationer, ingen vill betala.
marchiando
Nej, du har nog rätt....jag är väl rätt nöjd med mina 177Hk i alla fall....denna stora bil gör ju trots allt 0 till 100 på 8,5...rätt bra tycker jag.

Det räcker helt klart med 177hkr det har blivit lite av hästkrafthysteri bland alla tycker i alla fall jag.
Miper335
Hästkrafthysteri eller ej så tycker i alla fall jag att det skall vara skillnad på nyare och dyrare bilar.

Blir galen på Bmw`s trams med modeller som inte är vad de heter
o.s.v

En del utav glädjen ( och då framförallt då det gäller Bmw ) med att köpa ny bil är att den är bättre än föregångaren.

De flesta har inte provkört 10 andra bilar och utvärderat förnuftet med 20-30hk mer eller mindre utan de köper bil efter hjärtat och siffror på papper.

Skulle folk tänka smart och praktiskt skulle alla köra Toyota!

Inte ens Teknikens värld kan hålla reda på modellerna längre.
Enligt de tidningar som jag har så fanns inte 523 och 528 mellan -02-05.

-05 heter modellerna 520,525,530 samt 545 ( Vilket vi ju vet är fel )

Nu finns inte 520 ( en bit in på -05 ) utan bara 523 med 15 hk mindre än gamla 525i 24valve vilket innebär att dessa bilar har samma prestanda trots att det skiljer 14 år mellan bilarna.

528i ifrån -96 som liksom 525i har 193hk rastar lätt nya 523i.

Sen heter nästa steg 525 ( igen ) och har 40 hästar mer men vad har hänt med prestandan.....jo den håller jämna steg med 528i!!

I verkligheten går 523 betydligt bättre på alla vis än t.e.x en 525:A ifrån -91 men på pappret har det inte hänt mycket sen -71.

JO....Dieselbilarna rastar snart bensinarna....det är utveckling det.

Nog om detta men då alla lovordar 523 så har du helt klart gjort rätt....bilen saknar inget..

För min del blir det en äldre 523 i veckan......(trots habegär till en början över 528 )

Håller med det har varit ett jävla hattande med modell beteckningarna.

mh
marchiando
Miper335
Jag tackar för genomgången, och lycka till med din nya bil.

machiando:
Jag får väl säga som alla andra: snygg bil/färg!
Kul som sagt att vissa väljer lite udda färger, har sett att det har börjat komma igång på allvar nere i Tyskland med andra färger än svart o silver på dyrare bilar typ Bmw. En på jobbet köpte precis en splirrans 525d i färgen olivinmetallic, ungefär som din färg fast något ljusare och med en grön ton, enkelt förklarat, också snygg faktiskt...
mvh.
marchiando
Jag funderade ett tag på Olivin, men kunde inte kombinera med den inredningen som jag valde till slut.
Tackar för berömmet....

Det är roligt att folk tycker om bilen och dess färg här i forumet...tyvärr är inte blickarna lika glada ute i staden och på vägar....verkar som om alla tycker att man är en person av högre sammhällsgrad,,,,,,men då vet dom inte att jag jobbar 4-skift och sliter som ett djur för att få njuta av den upplevelsen det faktist är att få äga och köra en bmw.

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
På tal om oliv! vad tycker ni om denna färg?

"Z4 love it"
marchiando
Silver?

Plumber
Ej samma insug på 523 och 525.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Hmm! förstår misstolkningen!!
Men man behöver en "lastare" på sidan av caben.
Och sen har de siata BMW kärrororna varit Titansilver och gråmetalic känns lika vanliga som silver och de svarta
kärrorna är fina när de är rena men det blir ett himmla tvättande
så ett nytt färgalternativ lockar!!!

"Z4 love it"
marchiando
Kenta->din Z4 är väldig snygg....skulle gärna också ha en cabbe att köra på sommaren.

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Bara så ni vet gubbar!
E60 sedan rockar ganska bra i "fet"
segmentet!
Får nog bli en M5 E60 när kottarna och stålarna ramlar in!!
Tror nog på en 530 och säkert i Titansilver
är mer realistiskt.
Varför lämna en underbar motor i det bästa färgalternativet?
Okej skall man ha samma prestanda som Zàn så får det
bli en 545 om nu någon annan pröjsar soppan.
Sportbilskänslan och att köra öppet får man då glöma om inte man kan snåla in lite så man har möjlighet till allt det goda i livet!!

"Z4 love it"
marchiando
Kenta, Får jag åka med i din M5 E60 när stålarna ramlat in? :)
Men ta en Olivin då!

Problemet med E61 är att dom går så tyst att man blir lurad och tror man har världens segaste bil. Min Nissan Kubistar med 1,5 td känns nästan lika rapp.

mh
marchiando
Jo, kanske det, men tystnaden i bilen skall man inte underskatta.

Nej jag menade inte att det är ett verkligt problem man blir lite fartblind bara.

mh
marchiando
Jo, det har jag märkt....var uppe i 160 härom dagen men trodde att jag låg i 120-130.....så det kan bli dyrt om blå ljusen ser mig.

Låg i 180km/h hem från stockholm 3500rpm kändes som 120. Inte ens tjejen gnällde.

mh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.