|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Just det att den har samma motor som 525 men en bättre prislapp gör väl nya 523 till en jättevinnare för tjänstebilsköparna. Nån som vill gissa hur lång tid det tar innan den genomsnittliga 523'an blir "uppchippad" till 525?:-) (Själv hade jag väntat ungefär 4 nanosekunder;) |
|
| Heli Är det så enkelt att göra det? | |
| Har BMW 523/525 samma lösning som Volvo, Saab och VAG har? Alltså samma motor men med olika mjukvara? I sådana fall finns stora möjligheter att chippa 523 till samma effekt som 525 har. Eller tvärtom... *<:-) | |
marchiando |
Jag hoppas att det bara är en liten ändring så jag får mina 218Hk! |
|
Du valde dom klart snyggaste fälgarna till E60. Snygg färg också inte så vanlig vilket är ett plus. Keep your distance! |
|
| Smaken är som baken men visst hade jag hellre tagit M-pakets fälgarna i 18". :) | |
marchiando |
Jo, M fälgarna är inte dumma. |
| Så vitt jag har förstått så är det bara mjukvaran som skiljer. Det är även intrycket arbetskamraten som just hämtat sin nya 523 fått. Frågan blir väl vem som kommer att erbjuda uppdateringen, har ingen aning om hur bmw ställer sig till detta. Gissar på att det blir hjältepoäng till den första här på forumet som hittar en bra kanal att få det utfört:) | |
| Hur stor är prisskillnaden mellan 523 och 525? Och vad skiljer modellerna åt mer än effekten? | |
|
Grundpriset skiljer 22k enl bmw.se, nån som orkar får jämföra utrustningspaketen:-) |
|
| Mycket snygg bil marchiando,helt rätt färg i mitt tycke. | |
| 22kkr minus cirka 5kkr för mappning gör en prisskillnad om 17kkr. Kanske 525 innefattar trevligt lull-lull, som inte 523 har, som gör det värt att köpa 525 trots allt? | |
| Om man inte bryr sig om utrustning o bara vill ha mer motor så är ju en chippning en klar fördel. Samt billigare försäkring o skatt även om det inte skiljer sig så mycket. | |
Njuren |
Är glad för din skull :) BMW - i nöd och lust? |
marchiando |
Jag tror inte 525:an har mer "lull-lull" i sitt grundpris, men är inte säker. |
|
march.>> Stämmer. Tror inte det skiljer ett dugg. BMW Sverige har minskat utrustningsskillnaderna även upp till 530i . Förr ingick tex läder och 17tumshjul på 530i men nu är prisdifferensen i stället mindre. Verkar väl vettigt, så kan man välja själv vad man vill betala för /O. |
|
andha45 |
Hej, stämmer med utrustningen, jag tror inte det skiljer en enda utrustningsgrej mellan 523-525-530 523 lär ju få mer än 218 hk med chip, snarare ca 235. "Gamla" fick 209 istf 192, 530 249 istf 231. Jag hade en Volvo med 140 hk som fick 185 hk vid uppgradering (170 hk med chip gav 185 hk). Kollade på regelin.de som jag tror är Tysklands mest välrenommerade chiptrimmare, och de har inte börjat med chip till 523 än, och ingen annan av de tyska chiptrimmarna vad jag kunde se. Pris 499 euro med montering. Per Hall |
|
Grattis till nya bilen! Mycket snygg, En färg jag helt klart skulle kunna tänka mig. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
marchiando |
Tackar så mycket. |
|
Baksidan med de insparade 17 laxarna som en chippad 523 ger istället för en 525 är att garantierna avbryts. Inte så kul om den nya motorn skär ihop... En seriös mappning sker på rullande landsväg med mätning före, under och efter mappning. Detta ger tydlig dokumentation av faktisk skillnad vid uppgraderingen. Det skulle aldrig falla mig in att trimma en bil utan att få det uppmätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.