AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.359

Hartge 540i. Dyr?

Jag var och kollade på en Bmw 540i -98 igår som jag blev VÄLDIGT sugen på. Den är helt Hartge ombyggd! Den har gått 7700 mil och har det mesta i utrustning förutom tv/navi. Svensksåld, 1 ägare, fullservad och säljs nu på en Bmw-firma. Väldigt välvårdad och jag hittade inte några skavanker varken på insidan eller utsidan och den gick riktigt bra! Hartge-fabriken har, vad jag förstod, trimmat motorn, förbättrat väghållningen, och satt på andra fälgar. Säkert mer saker som man inte tänkte på. Både jag och frugan blev helt sålda på bilen! Firman ska ha 198.000 kr. Är detta ett bra pris eller är det för högt? Är det värt att lägga pengar extra för att få en Hartge ombyggd? Jag tycker det är svårt att jämföra priser med andra 540 då många har gått långt eller är importerade. Kom gärna med synpunkter!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det låter som du hittat en rolig bil, jag tror att sådana "speciella" bilar alltid har sina köpare det gäller bara hitta dom och att den inte har tv/navi är bara bra för då kan du sätta i en som är up 2 date ( ex pioneer x-1 tror jag den hette?).

Priset kan du säkert pruta hårt på lycka till!!

Mvh Dane

-Never feel sorry for yourself.-
Jaha ok. Men priset då? Du som har en 540, är det värt att lägga dom extra pengarna för att få en trimmad eller går en orginal tillräkligt bra?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Är det en på auto7H? i så fall har den stått där länge.

BMW CS #5139
Japp det är på Auto 7h i Borås
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om man jämför med vad en motsvarande 540 utan Harge-prylarna ligger i för pris så skulle jag säga att det nog inte är värt merkostnaden MEN nu vet vi ju inte exakt vad dom som är gjorts på Hartgefabriken. Hartge hade en modell som hette Hartge-540i 4.7 och som gav 340 hk (0-100km/h på 5,3s samt 280km/h i toppfart). Denna modell motsvarar ganska väl Alpina B10 4,6 i effekt och prestanda.

Är det en fullständig Hartge så är den nog värd en del pengar för det fåtal som är intresserade. Kanske kring 150-160' är ett rimligt pris då bilen är ganska snålt utrustad i övrigt.

___
//Ulf
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Tja, får du med två omgångar däck så kanske...:)
cane
Nja, tycker det verkar dyrt... när man kör reg numret på vv.se så kommer den upp som vanliga 540 motorn, dvs 210kw. Visst är den snygg, men 200k är ju m5 pengar!
Jasså får man en M5 för dom pengarna? Jag menar med samma årsmodell och sådär?
cane
Tja, skruvade m5 e39 lik finns från 150k sek i Tyskland, så det borde inte vara helt omöjligt att hitta en schysst för 200k. Dock harjag inte letat själv, då hag är på jakt efter touring :)
cane
M5 e39 kom förresten 1999, så det blir alltså nyare bil, med reservation för om man kan hitta en fin för 200k.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.