|
|
|
|---|---|
|
Har ett knackande/tickande ljud från motorn som följer motorvarvet. Ljudet är ganska högt och tydligt och finns där både vid kall och varm motor. Grejen är att jag inte vet om det skall vara där eller om det är ett missljud (min första BMW). Har dessutom senaste tiden haft ryckig gång. Det är när jag lättar på gasen och har den på gränsen till ingen gas alls som bilen börjar hoppa och hacka. Där också både kall och varm motor. Har prövat Injektor cleaner och dyligt i bensinen men problemet består. Någon som har idéer om vad det är och vad som kan göras? | |
|
Hej! Låter som kamaxeln är defekt...Kontrollera genom att ta bort ventilkåpan och känn med naglarna på kamnockarna eller "okulärt" om du ser grader/spår på någon/flera nockar.. Kan vara felaktigt ventilspel också.. Mvh Janne. |
|
|
Hade ett distinkt tickande på min, det visade sig vaara en rejält sliten kam-lob. obs att det ej nämnvärt påverkade motoregenskaperna i övrigt(trots att spåret i loben var dryga milimetern djupt). |
|
|
Har känt på kammen nu och där var en lob som var mer sliten än de andra (ca 0,75 mm). Varför är en mer sliten än de andra? Måste jag göra något åt det (byta hela kammen? Usch isåfall..)? Vad leder det till om jag inte gör något åt det? Ingen som har nån idé om hackandet? |
|
| Jag menar nock när jag skrev lob. Är lob detsamma som nock eller? | |
|
Ja,nock eller lob kan det benämnas som. Går att köra vidare naturligtvis,men du har en mindre tillförlitlig bil,kan tänkas att vipparmen som går mot den nocken går av,då blir bilen "femcylindrig"...Går iofs att ta sig hem(om du inte har för långt hem då),men speciellt kul blir det ju inte i såfall. Följdskador kan det bli också med lite otur när/om "vippan" går av.. Ett kamaxelbyte blir ,om man ska göra det "seriöst"på verkstad(om du inte kan göra det själv) dyrt ,sett till vad bilen är värd.. Mvh Janne. |
|
|
Tillägg>>>Gissar att den nock som är sliten är ettan,dvs den närmast kylar'n? Får ofta sämst smörjning av någon anledning på de äldre sexorna(M20/M30). Mvh Janne. |
|
|
Menar när jag skriver "ettan",ettans cylinder,antingen avgasnocken eller insugsnocken på kamaxeln till ettans cylinder..Nåja,lite "overdoing" kanske ;) Mvh Janne. |
|
| Janne: Är det kanske pga att röret blivit tätt som ettans blir sliten först då kanske ?? Att ettans är sist i smörjordningen ?? | |
|
CypherX:Tja...M20/M30 kräver täta oljebyten för att skona kamaxeln så mycket som möjligt,så visst är det en av orsakerna att röret blir tätt av både skit o andra orsaker(se nedan)+att (tror jag)oljan får kämpa mot centrifugalkrafterna för att nå ända fram dit,t.ex vid kraftiga accellerationer..En tanke bara. Men det är väldigt viktigt att också banjobultarna som håller oljesmörjningsröret är både rätt åtdragna och att de sitter fast överhuvudtaget(på iaf tidiga ex. så lossnar dem efter x-antal tusenmil.. Har även sett att en del banjobultar är åtdragna så in i h-vete att oljeflödet stryps pga detta också,iofs inte då bara till kamaxelnsnockarna på ettan.. Mvh Janne. |
|
| Ok...Var bara en tanke jag hade att ettans var sist att få smörjning. Då borde den ju som sagt vara den som blir sliten först...Men som du sa så ska man inte behöva oroa sej för det om man sköter oljebytena. En enkel och billig försäkring... | |
|
Det stämmer att det är den närmast kylaren som är mest sliten. Det blir väl att byta kammen då.. Det blir en dyr men lärorik första vecka på semestern då. Men no pain no gain.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.