AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
671

tändstiftsproblem

enZzo
Hej!

Jag har ett problem med fjärde tändstiftet på min 318 Touring-96. Den vill nämligen inte gå av. Tre av tändstiften är bytta men den sista vill inte vrida sig. Rättare sagt, jag har försökt vrida den och den rör sig pö om pö men vill aldrig släppa riktigt. Jag vet inte om det är nånting som bara snurrar runt, antingen den eller verktyget men jag vågar inte vrida den hur mycket som helst för att då kanske den bryts och hur kul är det. Jag har även sprutat på lite C-56 men det hjälpte inte. Har någon nåt förslag?
Mvh
EnZzo
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är ingen risk att stiftet går av så länge du håller tändstiftsnyckeln någorlunda rakt! Stor risk är det dock att gängorna i toppen följer med stiftet ut. Då är det bara att sätta i insatsgängor som jag tror går att göra med motorn i bilen (fast sista stiftet närmast torpedväggen brukar sitta trångt till).

Förslag:
1) Kolla med en motorverkstad om dom kan sätta i insatsgängor
2) Åk dit och "jucka" fram och tillbaks tills stiftet lossar. Om det inte lossnar ta i ordentligt så kommer stiftet ut förr eller senare!
3) Kolla om gängorna följt med ut! Är rätt lätt att se då stiftets gängor fylls upp mer eller mindre av aluminiumet från toppen
4) Om allt ser bra ut rensa gängorna i toppen med en gängrensare och skruva dit ett nytt stift (gärna med koppar el. aluminiumpasta på gängarna för att undvika att det fastnar igen)
5) Med litet tur känns all bra och du kan åka hem igen annars blir det till att ta bussen! Fast då är du ju på rätt ställe och slipper bogsera bilen till verkstaden (i värsta fall)

Per L
enZzo
Tack så mycket för tipset!
20
78
2002
2002tii -73
Kolla om stiften som satt i hade för lång gänga. Sitter det sot på den del av gängan som tittar in i förbränningsrummet, kan man råka ut för precis det du har gjort. Faktiskt vanligare än man tror. Prova dra stiftet i botten och sedan ur, i botten och ur osv. Spruta på rikligt med typ CRC 5-56 innan du börjar så gissar jag att du får upp stiftet. Kan även hjälpa med ett antal väl valda svordomar!

Ynf!
stimpenbmw
Om stift sitter fast så e det att lossa, dra åt, lossa, dra åt, och hålla på så. Skitjobbigt men efter några min brukar det komma ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.