|
|
|
|---|---|
|
Då var man lycklig BMW ägare igen. Har haft tråkiga transportmedel ett tag så nu känns det skönt att köra bil igen. :) Jag behöver dock byta topplocksbult på min 325i T. Det sitter inte den ”nya” torx typen. Jag har läst både mekartipset här på Autopower och diverse (kanske alla) trådar på forumet om detta. Det fanns dock inte angivit någonstans i vilken exakt ordning bultarna skulle dras. Jag kollade därför även in på www.e30.de för att söka ytterligare info. Jag hittade där följande datablad: Länk Här finns den exakta ordningen beskriven. Här finns också momenten som man skall dra med uppställda per E30 modell och motor typ. Nu till syftet med detta långa utlägg: Enligt Mekartipset skall bultarna på M20 motorn dras med 30Nm och sedan 2ggr 90 grader. Enligt databladet gäller detta moment endast för M40 motorn! En M20 skall dras med 40-45Nm, vänta 15 min, 60-65Nm, plus 20-30 grader! Exakt vad skillnaden i moment blir vet jag inte men jag misstänker att ovan angiven sekvens är anpassad för den ”nya” torx bulten som är av sträck typ. Ytterligare info om vilket sätt som är det rätta, datablad eller mekartips, mottages gladeligen. Mvh Anders | |
| ja "värdet" 30Nm/90g/90g är för bultarna med torx modell, inte vilken motortyp. men om jag fattat dig rätt så har du köpt nya bultar som inte är torx..? för isåfall tänkte jag bara säga att d är starkt rekomenderat att byta till torxen. dom andra har tydligen en viss förmåga att vilja gå av!! för du ska väl inte återanvända gamla toppbultarna?!?!?! | |
|
Jag skall definitivt sätta dit nya torx bultar! Jag är dock inne på att 45Nm/15min/65Nm/30g skulle vara det rätta "värdet". Hur vet du att 30Nm/90g/90g är rätt? Mvh Anders. |
|
| dels stod d i hayns-boken, dels sa dom d på BMW när jag köpte bultarna. frågade speciellt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.