AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
964

Ventil klapper

Visa användare
47
svempa
328i Touring -96, 523i Touring -99
Hej, har plötsligt fått kraftigt ventilklapper (låter som en gammal diesel), mest vid kallstart men onormalt högt även efter varmkörning. Motorn 'rister' till precis vid gaspådrag samtidigt med nån sorts vacum ljud, kan detta hänga ihop?
Några tips??

Ha de'
Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Tjena, gott smeknamn. Trodde inte att det var alls vanligt.
Ditt problem ligger rätt så säkert i dina hydrauliska lyftare.
Dom kan klappra lite när bilen har stått stilla en längre tid men ska sluta klappra efter någon minut.
Vacumljudet kan du nog leta upp med en burk startgas som du sprutar på luftbälgen och vacumslangar, när motorn ökar i varv har du hittat läckan, men åtgärda lyftarna först.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Vet inte om du behöver byta lyftarna bara för att de låter. Är dom dåliga/trasiga så går bilen som skit så det lär du märka. Lyftarna är inte billiga och kostar 200:-/st*24=4800:- + jobb.
Visa användare
47
svempa
Om lyftarna tar slut så borde väl klappret komma smygande, kan det inte vara smörjningen (oljepumpen) som lagt av?

Ha de'
tjena svempa.
jag har samma ventilspel på min bmw och på bmw när jag talade med dom så sa dom att det kan vara koks i ventilerna bara och rengör man bara dom och kanlerna så ska klappret försvinna

jag har inte rengjort mina än men det ska bli.
Visa användare
47
svempa
Pratade med en BMW mek i Bollmora, han frågade direkt vilken olja jag använde, meddelade att jag bytte olja i vintras till nåt jag köpte på OK (inte dyraste syntet oljan snål som man är), han rekommenderade SHELL Helix helsyntet, sagt och gjort, bytte olja och filter i går, körde till jobbet imorse (2,5 mil) och nu är klappret borta!

Ha de'
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.