|
|
|
|---|---|
|
Har under veckan som gått bytt filter och olja i automatlådan. Lådan växlade dåligt och oljebyte var inte gjort på 8000 mil. Efter första bytet märktes ingen större skillnad, efter andra blev den bättre. Nu har jag gjort tredje bytet men inte hunnit provköra så mycket, men märker att det fortfarande är problem. Nu växlar den mjukare, men den missar växeln när den ska växla ner. Upp går bra, men kickdown är kört, specielt i uppförsbacke och med s-läget. Det kan ta ett par sekunder innan den får i växeln om man gör en kickdown med s-läget, har man otur går den då i säkerhetsläge. Är det uppförsbake och man börjar gasa mitt i backen, då går den med största sannolikhet i säkerhetsläge om jag har E eller S läget på lådan. Några tipps? Trevlig bil annars, förutom att den är lite törstig. __ P-E | |
|
Har du testat och sett om kickdownen är justerad riktigt. |
|
|
Nix, hur gör man det då? Problemet gäller förresten även om man inte trampar så långt så det "klickar" under pedalen. Är det både elektrisk Kickdown och mekanisk på BMW:n? Åkte Jänkare på 80-talet, och då mixtrade jag med mekaniken så lådan blev känsligare både att växla ner och upp. Men vet inget om hur det fungerar på en modern låda som den i BMW:n. __ P-E |
|
|
ja visst fan den är ju elektrisk tror jag , ja där ser man då kan jag inte hjälpa dig mer än att du kanske behöver en rensning av kanaler om den har gått 8000mil utan oljebyte. |
|
|
Hm. Lite långsökt kanske, men jag får ju inte upp tempen på motorn ordentligt. Ska byta termostat, men har haft focus på lådan. Nu undrar jag hur tempkänslig lådan är? Kan ju också säga att när jag "toppar" lådan med olja, så brukar oljan vara het (när den rinner över), men inte så jag bränner mig. Borde väl vara lagomt. Rensning av kanaler? Låter inte som ett lämpligt jobb i GDS-hallen.... __ P-E |
|
|
Fick fylla på en halvliter olja imorse. Lådan kändes slirig och växlade sämre än vanligt. Kanske var den för varm när jag gjorde sista bytet? Efter några mils körning så känns den slirig igen och har svårt att bestämma sig för vilken växel som ska ligga i vid måttliga farter. Det verkar som den drar olja. Ser inget som tyder på läckage, men misstänker tapp- eller påfyllningspluggen. Även om lådan växlade dåligt innan första bytet, så blev den inte sämmre. Ligger ju då nära till hands att misstänka att det är problem med mina oljebyten. När det är nybytt växlar den bra förutom problemen med att få i växeln (verkar vara trean) vid t.ex kickdown. Efter ett tag blir den slirigare. Får väl kolla om jag får i mer olja imorgon, isåfall MÅSTE det vara läckage. Gäller sedan att hitta det...... __ P-E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.