AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.433

hjälp hur luftar man en kylare

he
13
heidi
520i-89
har idag byt slang...den som går från vatten pump till termostathuset.....har fyllt på vatten...sen startat och låtit den gå på tomgång...med luftningventil på kylaren öppen...men jag får ingen varme...endast ånge....sen har jag testat att lufta på termostathuset...samma resultat.....sen blev jag despo..och fylde mer vatten på med motorn på(vet att ni nu säkert tänker "tjejer")...men jag vet inte vad jag ska hitta på....
finns det nån snäll person som kan tala om för mig i vilken ordning man gör det...hur länge man gör det... vad man ska kolla efter och vad man ska tänka på....helst på ett vanligt språk utan för många tekniska termer...då är ni jätte bussiga
Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Testa med att ge lite mer gas eller kör en runda tills den blir varm, med värmen på i kupén.kan kanske hjälpa.

Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Ja, gör som Fredrik säger. Full värme, ge lite varv, 2000varv räcker. Be nån gasa, titta i luftningshålet, det ska komma nästan bara vatten. Så länge det kommer luft är det bara att fylla på mer, men fyll inte för mycket heller, följ strecket på behållaren annars blir det övertryck. Kontrollera att tempmätaren ställer sig på mitten och stannar där.

Lycka till! MVH Kenta
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Öppna luftningsskruven på kylet och häll i vatten tills det rinner över ur luftningsskruven och stäng denna sen. öppna skruven på termostathuset och kläm lite på övre slangen så du ser att det kommer vatten ur luftningsskruven stäng skruven. Sätt värmereglaget på max värme och starta bilen. Håll ca. 3000 varv och titta i påfyllningshålet, när du ser att en jämn och bred stråle kommer ur det lilla hålet på sidan i expansionskärlet skruva på kylarlocket. Det underlättar om du kan ställa bilen i lite uppförslut innan proceduren. Kör en sväng så bilen kommer upp i temp riktigt och kolla sen med bilen på tomgång om det fortfarande kommer varmluft ur fläkten då har du lyckats.
Så här brukar jag göra och det fungerar varenda gång.
he
13
heidi
520i-89
så nu är jag tillbax

har testat allt det ni har sagt....kollat att det fanns vaten i termostathuset (japp) ...kollat i påfyllningshållet o sett jämn stråle(japp) ...sen en fråga ska den stå i uppförsbacke under tiden jag luftar...för när jag gör det kokar den ..men sen när den står rakt släpper det o den öppnar som vanligt.....en fråga till...när man kör en sväng ska man du ha luftningsventilen på kylaren öppen?...
jag har nu kämpat i 2 dagar o det vill inte ge sig...det kommer ånge + mera ånge.....värme kommer det upp vid framruta + ner vid golvet...men i mitten nix...ibland blir det lite ljummet men sen blir det kallt igen....
fråga 3 får det väl bli: när man fyller på vatten...då ska man bara fylla på till strecket i kället? + den ska vara kall??
va händer med bilen när man åker i den o det inte vill ge med sig...så länge att den inte kokar menar jag??...

va gör jag för fel

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kör till den brantaste backen som finns nära med nosen uppåt och ta med två domkrafter som du kan hissa upp bilen med omväxlande på höger o vänster sida, fyll på vatten vid luftskruven och behållaren och låt det vara öppet + stäng av o sätt på värmen i kupén några gånger emellanåt och knacka gärna lite på värmeventilerna då de kan kärva lite + gasa till lite ibland...

Mvh
Mr
35
Mr.Jet
325im -87
motorn ska vara avstängd... öppna luft skruven på kylet..fyll på vatten tills det inte kommer nån mer luft... stäng..starta.. full värme..fyll på lite mer vatten om så behövs..funka skit bra i min m50b25
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Ska inte behövas krånlga så mycket, låter som om termostaten krånglar. Inte dyrt att byta, det kan vara värt det. Åkte en längre tid med en krånglande termostat, den var öppen för mycket så att vätskan blev "för kall". Plötsligt gav den upp och stängde helt och då kokade kylaren sönder ( 4000:-). Då ångrade jag min lathet.=)
Hej ! Jag hade ungefär samma problem för 2 veckor sedan.
jag trodde toppen hade slagit sig eller spruckit. det visade sig vara locket till expansionskärlet som var kass. Köpte ett nytt för
160 kr, sedan var jag en glad BMW-ägare igen. Mitt luftningstips
är ungefär som de andras. Hög nos, avstängd motor, öppna båda
luftskruvarna, fyll på fullt tills det svämmar över. Kör motorn varm med full värme i kupe´n, kontrollera nivån med avstängd motor och rest-värme igång för då går den lilla elektriska cirk.pumpen. Flödar det ut vatten ur toppen på exp.kärlet när motorn är varm så byt locket. Lycka till !

Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.