AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
741

Automat bra/dåligt?

Daddy Dj
Funderar på att köpa en bmw 325ia-92 sedan 13000mil. Har en manuell nu. Jag undrar om en automatare kommer kännas mkt slöare än min nuvarande, eller är det ingen större skillnad? det går att accelerera nästan lika bra med en automat eller???.
Daddy Dj
Ingen som har någon åsikt/svar?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Prestanda kan du läsa dig till på annan plats här på forumet. Allmänt så är det ju lättare att uppnå tillverkarens prestandasiffror eftersom det bara är att trycka plattan i botten och styra.
Den upplevs slöare än manuell och är ju inte lika inbjudande´till aktiv körning.
På den possitiva sidan kan sägas att bilen troligen körts lugnare och därför troligen är i bättre skick!
Jag hade en 325iA och en 525iT samtidigt och upplevde 525:an som piggare trots storlek och vikt!

Mvh, Steaman
325Ci
jag har en 325CiA själv o tycker d e hur gött som helst..

6suryoye
Automat e inte slöare den e skönnare o bättre pröva så ska du få se.....
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
För aktiv körning suger automat. Du kan inte slänga in rätt växel vid motorbroms för att få rätt växel i vid acceleration. Tip-låda suger också, det tar en evighet att växla.

Manuellt är det enda som gäller...men det är skönt med automat i 98% av körtiden eftersom jag inte tävlar i alla fall. ;)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men nu finns det inte Steptronic på en 325iA från ´92 så dina beskrivningar hjälper inte Daddy Dj. För övrigt kna jag hålla med dig, har själv Steptronic i min bil.

Mvh, Steaman
Daddy Dj
En 325i vs en chippad 325ia med sportsystem. (e36-92).
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
330XiA,

"planera sin körning" snackade med en enduranceförare igår. Hans kommentar var: "Om växeln går in när det är 5 meter kvar istället för 5,5 meter så är det kört"

Han menade på att det inte går att köra aktivt ens i en personbil med step eller automat. Det är ju tur att du är så förutseende att du kan planera i förväg.

Jag växlar hellre när jag vill och inte när elektroniken behagar följa mina spakryckningar en halv sekund försent hela tiden. Vid uppväxlingar blir man ju förbannad på en steplåda.

Finns bara ett användnigsområde för steplåda, motorbroms i backe samt vid tungt lastad släpvagnskörning. Skulle vara kul att veta hur stor del av tiden du kör i step-läge.
Det är en smaksak om man vill ha automat eller manuell, manuell är väl rent generellt lite "sportigare". För min del är det typen av bil som avgör, i min 325:a har jag manuell och skulle aldrig byta till automat. I säg en 740 skulle jag inte vilja ha manuell utan hellre automat, men det är ju jag det.

www.malte-racing.com
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
330XiA

Jag kanske dyker upp framför för att snabbt bli ifrånåkt ;) Men jag har kört steptronicen (farsan har en). Jag gillar det inte.

Men som jag skrev så gillar jag det i 98% av tiden eftersom som du beskriver det blir lite kökörning i stan (bor i Göteborg, det kanske är därför stämningen blivit hätsk;))

Jag jobbar på Volvo. Så fort jag skall ta en bil och åka iväg så tar jag en automat. Varför, jo det är lugnt bekvämt och enkelt. Personligen så vill jag ha manuellt i min bumse. Smaken är ju som... ja, du vet.

Hoppas inte du fått gråa hår av mina utlägg, det var inte meningen.

Ha det så bra
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Volvo... jag vet, men jag propagerar för BMW dagarna i ända. Det är ett heltidsjobb bara det. Fan vad skit jag får för det.

Men jag lyckades få upp den nya M3:an för provkörning (Jobbar på provbanan) och då blev det en h-es diskussion. Gubbarna säger att en S60 skiter ut M3:or. Ja det är hårt men jag är ihärdig (Sätter upp BMW-planscher och bilder över hela bygget)

Trafiken flyter iaf bättre i GBG så man kan köra manuellt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.